Erhvervsudvikling er en nødvendighed på Bornholm, hvor skiftende konjunkturer, et spinkelt befolkningsgrundlag på 40.000 mennesker og ikke mindst den geografiske isolation fra resten af kongeriget stiller skrappe betingelser til erhvervslivet.
Bornholms Erhvervsråd arbejder sammen med Teknologisk Institut derfor hårdt på at etablere et samarbejde mellem øens it-virksomheder. Ambitionen er at nedbryde grænserne mellem de bornholmske it-virksomheder og skabe en slagkraftig klynge af virksomheder på det nordiske it-marked.
Initiativet har fået en positiv modtagelse blandt en række forhandlere, som JF Kontor og Data, It-huzet, Fannikke, Formula Micro og Business Partner Bornholm.
»Det er både en styrke og en svaghed at være virksomhed på Bornholm. Svagheden er, at man som virksomhed mærker presset for at finde nye markeder og nye kunder. Omvendt er det en styrke, at man er vant til hård konkurrence. Det betyder, at virksomhederne har kravet om høje kompetencer, fleksibilitet og hurtig omstilling på rygraden,« siger seniorkonsulent Preben Vive fra Teknologisk Institut.
Han er tovholder på projektet og skitserer en fremtid, hvor flere virksomheder supplerer hinandens kompetencer og deler opgaver og kunder på et formaliseret grundlag.
»Når man skal løse en større opgave kan en virksomhed tage sig af 20 procent, mens nummer to og tre for eksempel kan løse 30 og 50 procent hver. I stedet for at sige nej til ordrer kan man på den måde løfte opgaver i fællesskab, som man i dag må sige nej til,« siger Preben Vive.
Han kan dog også se nogle udfordringer ved at skulle have forhandlerne til at samarbejde.
»Der vil naturligvis være en skepsis, som spænder lige fra, at man ikke har tid, til en naturlig modvilje mod at forpligte sig på et samarbejde med en partner, som man er vant til at opfatte som en konkurrent. Og rent praktisk er det også en barriere, hvis man ikke kan nå en kritisk masse af opgaver og kunder, der kan skabe værdi for de deltagende virksomheder,« siger Preben Vive.
Per Larsen hos Business Partner Bornholm er åben for et øget samarbejde.
»Vi har de kompetencer, som kan gøre os bedre end vores konkurrenter i andre dele af landet. Det er for eksempel ideelt, hvis der var en samlet C5-butik på øen, hvor kunderne kunne få vejledning om de produkter, de efterspørger, og hvor vi kunne udvikle nye løsninger. Det kunne også tiltrække kunder uden for øen.«
Læs mere om bornholmske it-forhandlere i det seneste nummer af CRN, som netopp er kommet på gaden.