Xerox forhandlernet smuldrer

Lokale dedikerede forhandlere kritiserer Xerox for at åbne for landsdækkende forhandlere.

Artikel top billede

Det har længe været god latin for kopi- og printproducenter at give deres lokale forhandlere eneret på at sælge i et lokalområde og producenterne ser helst, at forhandlerne til gengæld bliver indenfor deres tildelte territorium.

Men da Xerox i 2006 lod den nu hedengangne storforhandler Comwir sælge til Danmarks 500 største virksomheder, skabte det et ramaskrig hos Xerox-forhandlerne. Siden blev også Atea forhandler for Xerox.

»Det udhulede hele meningen med modellen, for så kunne kunderne bare ringe til Atea og købe med en meget lavere pris,« siger Morten Lemvig, der indtil september stod i spidsen for Xerox-forhandleren XDP i Aalborg.

Direktør Per Øland fra Share It i Esbjerg er en af de Xerox-forhandlere, der føler, at Xerox’ har fjernet sig meget fra de lokale forhandlere de seneste fem år, hvor man har danset med landsdækkende it-forhandlere som Atea og Comwir.

I stedet for at lade de enkelte forhandlere have eneret på et geografisk område, tillader Xerox, at flere forhandlere af det samme mærke byder på en ordre.

»Jeg mener, det er forkert, og Xerox må snart erkende at deres tidligere loyale forhandlernet snart er smuldret mellem fingrene på dem,« siger Per Øland.

Når flere forhandlere slås om den samme kunde, har producenten en større chance for at vinde ordren, men til gengæld går det ud over forhandlerne, som må slås indbyrdes.

»Det er ikke en holdbar forretningsmodel. Styrken ved at være Xerox-forhandler er, at det kun mig, der sælger i mit område. Xerox burde være mere loyale mod deres eksisterende forhandlere,« siger han.

Xerox: Rådgivning er løsningen

Hos Xerox fortæller direktør for officeforretningen, Jim Pedersen, at de lokale og de landsdækkende forhandlere henvender sig til forskellige markeder. Han ikke kender til kunder, der får rådgivning hos den lokale forhandler og dernæst køber hos Atea.

»Den type sager er nyt for mig. Jeg har ikke hørt om konkrete cases,« siger Jim Pedersen.
Ifølge ham skal de landsdækkende aftaler give landsdækkende virksomheder et sted at handle, mens lokale virksomheder søger hen, hvor de kan få lokal rådgivning.

»Landsdækkende virksomheder vil have service på tværs af landet, så langt hen ad vejen er der en naturlig opdeling mellem lokale og landsdækkende forhandlere,« siger han.

Han understreger, at den største model som Atea sælger er en »high end-officemaskine« og ikke de største produktionsmaskiner, som er de dedikerede forhandleres styrke. Han vurderer derfor, at de lokale forhandlere bør satse på det, som er deres styrke, for at vinde kunderne.

»Monoforhandlerne har bedre kompetencer, fordi de har flere certificeringer og et bredere produktudbud,« siger Jim Pedersen.

En dør på klem

Ifølge XDPs Morten Lemvig fandt forhandlerne andre veje til at holde fast i deres salg, da Comwir og siden Atea blev landsdækkende Xerox-forhandlere. Mens multibrandede forhandlere har masser af konkurrerende mærker med, når de besøger kunderne, har forhandlere med kun et mærke ikke nær så mange strege at spille på.

For at overbevise kunderne om, at netop de har noget særligt at tilbyde, har flere udviklet deres eget system til dokumenthåndtering, som hjælper kunderne, med at holde styr på deres dokumenter.

På samme måde har også har Share It et system til flowhåndtering. Det støtter op om omsætningen, men der er også andre fordele ved at have noget ekstra med til kunderne, vurderer direktør Per Øland.

»Vores flowhåndtering hjælper os til at åbne døre og gør os unikke,« siger Per Øland.

I den seneste udgave af CRN kan du læse mere om situationen på print- og kopimarkedet.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Danoffice IT

    IT-supporter

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly