Forbrugerstyrelsen irettesætter Elgiganten

Elgiganten får et rap over fingerne for at bruge fem år gammel statistik fra Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerstyrelsen går nu i rette med Elgiganten, der sælger tillægsforsikinger med en forældet opgørelse over elektronikprodukters levetid, inden de går i stykker.

Ifølge Jyllands-Postens erhvervsportal epn.dk tilbyder Elgigantens sælgere en tillægsforsikring, der skal dække fejl på et produkt udover den lovpligtige reklamationsret. Forsikringstilbuddet kommer sammen med en kopi af et A4-ark, hvor Forbrugerstyrelsen skriver, hvor sandsynligt det er, at et produkt går i stykker. Til portalen har sælgerne i tre Elgigantbutikker i Århus oplyst, at tallene højst er ét år gamle.

Men tallene kan slet ikke bruges, hævder Forbrugerstyrelsen, der er utilfreds med Elgigantens salgsargumenter. Her vil man ikke lægge navn til tillægsforsikringerne og mener, at tallene er for gamle til at være brugbare.

»Det er uacceptabelt. Vi er bestemt ikke glade for det, hvis det er rigtigt, at Elgiganten bruger vort navn eller de gamle tal i deres markedsføring. For det første er tallene forældede. De er fra 2002, og vildleder muligvis kunderne. For det andet ønsker vi ikke at lægge navn til tillægsforsikringer, som i mange tilfælde er overflødige,« siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen til epn.dk.

Elgigantens direktør for finansielle services, Andreas Kastrup fortæller til epn, at butikskæden har en avance på 33 procent på tillægsforsikringen, der koster 1099 kroner. Han beklager, hvis sælgerne oplyser, at statistikken er ny. Han vil nu undersøge sagen og overveje markedsføringen. Der er absolut intet ønske om at vildlede kunderne, siger han til epn.

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job