CBC-kæden strammer

Mens de fleste CBC-forhandlere står i stampe, går andre forhandlere op i gear og begynder at tjene mange penge.

Væksten er ulige fordelt hos CBC-forhandlerne. Ti af kædens medlemmer har i de sidste fem år tjent flere og flere penge og har set deres bundlinje vokse voldsomt. Imens må langt de fleste medlemmer nøjes med et resultat før skat, der både er meget lille og ikke viser tegn til at vokse.

Hver enkelt af de ti største forhandlere har på fem år næsten tredoblet deres overskud med en vækst på 178 procent, til et årligt resultat før skat på tre millioner kroner. Resten har lidt under et regnskab, der afslører, at deres resultat før skat er gået baglæns og i stedet for vækst har gjort deres bundlinje endnu
dårligere end tidligere. Siden 2003 er deres overskud faldet med 22 procent til kun 134.000 kroner som resultat af en helt års aktivitet.

Det viser CRN's gennemgang af de enkelte medlemmers årsregnskaber. Kædedirektør Peder Hvejsel, der står i spidsen for CBC-kæden, bekræfter, at mange CBC-butikker ikke vokser.

»Den typiske CBC-forretning vækster ikke særlig meget på omsætningen eller bundlinjen,« siger han.

Kasper Baldvinsson er konsulent i Retail Institute Scandianavia og rådgiver frivillige kæder om, hvordan de kan samarbejde. Han har ingen direkte erfaringer med CBC-kæden, men udtaler sig om de generelle konflikter, der kan opstå i en kæde, hvor de enkelte medlemsbutikker vokser i forskelligt tempo. Han sammenligner en kæde med en kajak, hvor det er den svageste roer, der sætter tempoet.

»De store butikker vil helt sikkert blive begrænset i deres performance af de små butikker,« siger Kasper Baldvinsson.

Det er hans vurdering, at de store butikker i en kæde vil forsøge at skubbe på for at skabe en udvikling, der tilgodeser deres interesser. Hvis det ikke lykkes de store at få kæden til at opfylde deres behov, vil de i stedet begynde at agere sammen i deres eget interne netværk.

»Hvis de store føler sig begrænset, kan de udvikle egne systemer, procedurer og aktiviteter, og det kan på et tidspunkt få kæden til at sprænges,« vurderer kædeeksperten.

Læs hele artiklen i CRN-bladet, der udkommer idag, onsdag.

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse