Elendig pc-service i Aldi

Forbrugerrådet angriber Aldi for at bryde købeloven, når kunderne klager over defekte Medion-pc'er.

Discountbutikskæden Aldi afviser klagekunder, der vil indlevere deres defekte computer købt i butikken.

Samtidig er Aldi den butik, Forbrugerrådet får flest klager over. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag. Ifølge avisen får klagende kunder at vide, at de skal kontakte producenten, Medion for at få hjælp med deres computer, hvis der er gået i stykker.

Men det svar duer ikke, siger forbrugerjuristen, der siger, at butikskæden skal følge købeloven og tage imod en defekt computer, hvis Aldi har solgt computeren. Så skal butikken uden udgift for kunden sende computeren til Medions værksted.

Forbrugerrådet kritiserer de ansatte i Aldi for at være uvidende om kundes rettigheder, når det gælder returvarer.

»I Aldi bliver købeloven i mange tilfælde ikke praktiseret, fordi medarbejderne i discountbutikkerne ikke kender reglerne. Min opfattelser er, at medarbejderne intet kender til købeloven, og selv om man kommer til at tale med butikschefen, er det langt fra sikkert, at han kender reglerne,« siger Forbrugerrådets jurist Tina Dhanda til Jyllands-Posten.

Aldis direktør Frank Egholm forklarer de mange klagesager med et stigende antal solgte computere i hans butikker.

Samtidig kom mange reparationssager i klemme, da Medions serviceværksted, Compare Support gik konkurs i foråret 2007. Han benægter, at medarbejderne har fået besked om at afvise kunder, der klager over deres Medioncomputer.

De er i stedet blev instrueret i at fortælle kunderne, at det sparer en forretningsgang, hvis kunderne selv kontakter Medion. Det er fordi 80 procent af sagerne kan klares over telefonen, siger han. Han oplyser at medarbejderne i butikkerne nu er blevet vejledt om, hvordan de skal forholde sig i forhold til købeloven, når kunderne klager.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S