Elendig pc-service i Aldi

Forbrugerrådet angriber Aldi for at bryde købeloven, når kunderne klager over defekte Medion-pc'er.

Discountbutikskæden Aldi afviser klagekunder, der vil indlevere deres defekte computer købt i butikken.

Samtidig er Aldi den butik, Forbrugerrådet får flest klager over. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag. Ifølge avisen får klagende kunder at vide, at de skal kontakte producenten, Medion for at få hjælp med deres computer, hvis der er gået i stykker.

Men det svar duer ikke, siger forbrugerjuristen, der siger, at butikskæden skal følge købeloven og tage imod en defekt computer, hvis Aldi har solgt computeren. Så skal butikken uden udgift for kunden sende computeren til Medions værksted.

Forbrugerrådet kritiserer de ansatte i Aldi for at være uvidende om kundes rettigheder, når det gælder returvarer.

»I Aldi bliver købeloven i mange tilfælde ikke praktiseret, fordi medarbejderne i discountbutikkerne ikke kender reglerne. Min opfattelser er, at medarbejderne intet kender til købeloven, og selv om man kommer til at tale med butikschefen, er det langt fra sikkert, at han kender reglerne,« siger Forbrugerrådets jurist Tina Dhanda til Jyllands-Posten.

Aldis direktør Frank Egholm forklarer de mange klagesager med et stigende antal solgte computere i hans butikker.

Samtidig kom mange reparationssager i klemme, da Medions serviceværksted, Compare Support gik konkurs i foråret 2007. Han benægter, at medarbejderne har fået besked om at afvise kunder, der klager over deres Medioncomputer.

De er i stedet blev instrueret i at fortælle kunderne, at det sparer en forretningsgang, hvis kunderne selv kontakter Medion. Det er fordi 80 procent af sagerne kan klares over telefonen, siger han. Han oplyser at medarbejderne i butikkerne nu er blevet vejledt om, hvordan de skal forholde sig i forhold til købeloven, når kunderne klager.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere