Amitech indgår desuden aftale med en stor svensk distributør med over 2000 butikker. Selskabet forventer en omsætning på et to-cifret millionbeløb på det svenske marked allerede i indeværende regnskabsår.
Aftalen med Thorn indebærer, at der i starten markedsføres udvalgte multimedia- og design-maskiner til forbrugermarkedet. På længere sigt er det dog begge parters intention, at butikkerne skal have adgang til hele Amitechs produktportefølje.
»Det svenske marked minder meget om det danske, både med hensyn til forbrugeradfærd og forhandlerstruktur. Derfor forventer vi os meget af salget i Sverige,« siger Lars H. Bjerg og fortæller, at han håber at salget af pc'er i Sverige runder 1000 i næste kvartal.
»Vores salg i Sverige er dalet det seneste år. Derfor har vi behov for at prøve noget nyt. Det er vores klare forventning, at vi ved at tage Amitech ind på hylderne, kan øge vores omsætning i forhold til det seneste år,« siger Nordic Fleet Manager i Thorn, Nikolaj Løwe, der er ansvarlig for kædens indkøb af pc- og printerudstyr i Norden.
»Vi har rigtig gode erfaringer med Amitech fra det danske marked, hvor selskabet leverer en service, der er niveauer over den, som vi fik fra vores leverandør på det svenske marked. Derfor er vi ikke blege for også at satse på dem i Sverige,« siger Nikolaj Løwe, der forventer, at Thorns kunder såvel som butikkernes ansatte vil få hævet service-niveauet betragteligt.
Thorn solgte over 300 Amitech-pc'ere stort set inden markedsføringen gik i gang, oplyses det. Siden har den svenske kæde har modtaget bestillinger på flere Amitech-pc'ere, end der er bestilt til levering. Derfor har Amitech nu skruet op for produktionen til Sverige.
»Tidligere har Thorn solgt store internationale mærkevarer, men sætter nu Amitech på hylderne som en fuldgod erstatning. Butikkerne virker utrolig sultne efter en seriøs pc-leverandør, og derfor ser vi deres positive reaktioner på Amitech-produktet som en indikation af, at vi også på internationalt plan kan konkurrere med de største globale mærker,« mener Amitech-direktør Lars H. Bjerg.
»Kæderne har brug for et afsætningsmæssigt modspil i form af en nordisk pc-producent, som ikke er så tung at danse med som vores internationale konkurrenter. Vores styrke er, at vi lytter til forhandlerne og har en meget fleksibel indstilling til markedets krav. Derfor tror vi, at vi meget hurtigt bliver det foretrukne mærke for sælgeren på gulvet,« siger Lars H. Bjerg.
På lidt længere sigt forventer Amitech at føje endnu en toneangivende svensk kæde til listen over forhandlere.