Komplett.dk snublede i danske forbrugerregler

Komplett må ikke pludselig afvise ordrer, som kunder har gennemført, indskærper jurist. Nu har onlineforhandleren rettet ind.

Den norske webbutik Komplett kom skidt fra start, da de annoncerede deres indtog med en butik i Danmark.

Det er en tekst i Kompletts købsbetingelser, der falder for brystet, hvor webbutikken skriver, at den kan afvise en ordre, selvom kunden har modtaget ordrebekræftelse.

I betingelserne står der, at »I tilfælde af skrive- eller trykfejl som er større end 15 procent af normal udsalgsprisen, kan Komplett.dk ensidigt ændre, slette eller afvise ordrer,«

Og det er ulovligt, lyder det fra Foreningen af Online IT Forhandlere, FOIF, der anklager Komplett.dk for at overtræde danske køberegler for forbrugere.

»Hvis en kunde får afvist en ordre, vil jeg opfordre kunden til at gå til Forbrugerstyrelsen og klage. Så vil Komplett tabe sagen,« siger FOIF's formand Eskild H. Jensen.

Han fortæller om en tilsvarende webbutik, der tabte en klagesag i Forbrugerklagenævnet, fordi butikken ved en fejl havde sat prisen til halvdelen af den rigtige pris. Da butikken afviste ordren, klagede kunden. I klagenævnet blev butikken pålagt at sælge til den lave pris.

Ekspert i forbrugerjura ved Aarhus Universitet, lektor Anne-Dorte Bruun Nielsen forklarer, at et så generelt forbehold overtræder reglerne om god markedsføringsskik. Hun kan ikke godkende Komplett.dk købsbetingelser.

»Virksomheden kan ikke lave et så generelt forbehold for trykfejl. Medmindre man som forbruger kan se at prisen er rivegal, er virksomheden bundet af en ordrebekræftelse. Hvis den ikke vil være det, må den se at få styr på sin netbutik,« siger Anne-Dorte Bruun Nielsen.

Hun mener ikke, at man som forbruger kan gennemskue, hvis en pris på et it-produkt er 15 procent lavere end den burde være.

Efter edbpriser.dk i går tog kontakt til Komplett, er købbetingelserne blevet gået igennem med en tættekam. Her fortæller projektleder med ansvar for opbygning af den danske ekspansion, Patrik Settlin, at formuleringen var et forkert valg af ord.

»I Sverige skriver man ordrebekræftelse, men man i Danmark skriver bestillingsbekræftelse,« siger Patrik Settlin.

Den forkerte tekst er nu rettet, så der står »bestillingsbekræftelse« i stedet. Og Kompletts mand i Danmark understreger, at man ikke har villet overtræde reglerne.

»Selvfølge skal vi følge dansk forbrugerlovgivning,« siger projektleder med ansvar for opbygning af den danske ekspansion, Patrik Settlin, Komplett.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere