Tilkøb af en række andre softwareselskaber har fået HP til at åbne nye salgskanaler for en lang række softwareprodukter som it-giganten har på sine hylder. Efter HP overtog de pågældende selskaber er salget hidtil sket direkte mellem producenten og slutkunderne, men nu vil HP ensrette salget af de nye produkter med salget af de produkter, HP traditionelt selv har udviklet.
»Vi vil integrere de tilkøbte virksomheder i HPs go-to-market strategi,« siger HP’s softwaredirektør Flemming Sustmann.
Med det nye tiltag anerkender HP, at forhandlerne har bedre fat i kunderne og kan nå længere ud med produkterne.
Hidtil er 80 procent af HPs danske softwaresalg sket direkte til slutkunderne og udenom forhandlerne, men siden starten af i år, har HP arbejdet på, at sende mere af salget gennem forhandlerkanalen.
»På den korte bane vil vi rekruttere i omegnen af 10-15 ny partere,« siger Flemming Sustmann.
HP reserverer dog de 30 største softwarekunder for sig selv, som man selv vil sælge direkte til.
Det nye udspil vækker tilfredshed hos HP-forhandleren Datacon, hvor salgsdirektør Bo Reggelsen glæder sig over, at han nu kan tilbyde en næsten komplet end-to-end løsning med HP-produkter. Han vurderer, at Datacon med de ekstra produkter i sin portefølje kan komme tættere på kundens it-beslutninger, fordi han nu kan have mere dialog med kunden i serverrummet.
I de seneste par uger har han præsenteret softwareprodukterne for kunderne, og har oplevet en god interesse, fortæller han.
»Vi har pænt mange kunder, der har taget godt både os og de nye produkter,« siger han.