FDIH kritiserer kundeportalen Trustpilot.dk

FDIH kritiserer ny portal, der sætter karakter på onlinebutikker.

Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH angriber i dagens MetroXpress den nye kundeportal, trustpilot.dk for at være unfair mod virksomhederne. Den nye hjemmeside er et brugerstyret arkiv med kundebedømmelser og karakterer til onlinebutikker. Men Trustpilot har ingen forældelsesfrist for de oplysninger, som brugerne taster ind. Det får FDIH's Morten Kamper til at bebrejde portalen for at være unfair mod virksomhederne, der risikerer at sidde i gabestokken til evig tid på grund af fortids synder.

»Jeg frygter, at det kan skabe noget unødig støj, som kan skræmme folk fra at handle på nettet på et alt for tyndt grundlag. Vi har en rigtig god forbrugerbeskyttelse i Danmark, og jeg kan simpelthen ikke se, at vi har behov for det her,« siger han til MetroXpress.

Trustpilots direktør Peter Holten Mühlmann afviser kritikken. Han mener, at Trustpilot vil gøre det nemmere at være onlinekunde.
»Folk har brug for gennemskuelighed. Det er ret nemt at love noget på internettet uden at holde det. Trustpilot er godt for nethandlen fordi god kundeservice fremover vil blive belønnet mere,« siger Peter Holten Mühlmann.

Trustpilot arbejder med et rating-system, der spænder fra »boykot« til »helt i top«. De tre onlinebutikker er i øjeblikket Getmore, Midt-Datas onlinebutik Expressdelivery og Shg.dk's søsterbutik, Itbutikken.

De karakterer, som netbutikkerne får bevæger sig i øvrigt ganske hurtigt. Da CRN's søsterblad Comon i morges kiggede på én af de tre overnævnet online-itbutikker havde den kun fået 24 point på. Dén karakter var tre timer serere steget til 52 point som konsekvens af syv topvurderinger fra brugere.

Trustpilot.dk gik i luften i går søndag og har i øjeblikket vurderinger af 1300 onlinebutikker. Indtil videre findes der omkring 6000 brugerbedømmelser på hjemmesiden. De fleste taget fra andre hjemmesider som pricerunner.dk og andre.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S