Brugen af sms stagnerer

Væksten i antallet af sendte sms-beskeder er ved at gå i stå, og det er der flere forklaringer på.

Artikel top billede

Det skulle være ganske vist. Markedet for for sms-beskeder er begyndt at stagnere. Det viser den seneste telestatistik, der kom ud i sidste uge, for anden halvår sidste år. Fremgangen var på sølle 1,6 procent. Et enkelt teleselskab, Telia, oplevede endda en nedgang i sms'erne. Flere i branchen tolker tallene som, at markedet er ved at blive mættet.

Her er nogle bud på, hvorfor danskerne er ved at nå sms-loftet.

Teleanalytikeren: "Der sker en ensretning"

Torben Rune fra firmaet Netplan undersøger, hvilke behov kunder har for teletjenester.

"Det hænger sammen med den voldsomme stigning i mobil data. Når Hotmail, Gmail, Facebook, chatprogrammer, og hvad vi ellers har, ryger direkte ud på telefonen, så stopper folk med at sende sms. Med flatrate er det billigt at sende en email over mobil data, hvor det koster penge at sende en sms. Det bliver lettere nu at sende en email med et billede eller lydklip vedhæftet. Og så er det en fordel, at du ikke behøver bekymre dig om, hvad modtageren har af telefon. Der sker en ensretning af kommunikation fra sms og mms til email og chatsystemer," siger Torben Rune.

Fremtidsforskeren: "Tiden er til fordybelse"

Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove undersøger, hvordan en lille gruppe på mellem 2,5 og 3 procent af forbrugerne opfører sig. Denne lille grupper kalder hun firstmovers. Det er personer, som først tager en ny tendens til sig. Senere vil den sprede sig til andre.

"Jeg ved, at firstmoverne er meget mere bevidste om, hvornår man er på, og hvornår man ikke er på. Dette med at man hele tiden skal være på, og svare på beskeder, det har firstmoveren pillet fra. Det handler om ikke hele tiden at føle sig forpligtet til at svare tilbage prompte. De er ved at indlejre en helt ny form for kommunikationsadfærd.Tiden er til mere fordybelse. Mere refleksion. Til at forklare sig bedre. På den måde er sms ud af en anden tid med nogle andre medier og kommunikationsbehov. Firstmoverne mødes i det virkelige rum og taler face to face. Det er ikke sådan, at firstmoveren stopper med at bruge teknologien, tværtimod, men firstmoveren er opmærksom på, hvornår man har lagt telefonen fra sig. Og så tror jeg, at vi kommer til at se flere talebeskeder," siger Kirsten Poulsen.

Teleselskabet: "Mobilen er en slags schweizerkniv"

Jesper Theill Eriksen er teleselskabet TDC's direktør for privatkunder. TDC konkluderer, at sms-markedet måske er ved at nå et mætningspunkt, hvor danskerne ikke kommer til at sende mange flere sms'er, end de gør nu. TDC øjner dog i stedet en mulighed for at sælge dataabonnementer til kunderne.

"Vores interne undersøgelser viser, at det lige så meget skyldes, at danskerne i vid udstrækning er begyndt at bruge mail og Messenger på mobilen. Det er et område i kraftig vækst, hvilket også hænger sammen med, at danskerne for alvor er begyndt at bruge mobilens mange muligheder. Vi er begyndt at tale om mobilen som en slags schweizerkniv i kommunikationssamfundet, som man også kan bruge til at surfe på nettet med, til betaling af busbilletten, downloade musik med og meget andet," siger Jesper Theill Eriksen.
 

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S