Komplett afviser at købe konkurrenter

Skandinaviens store webshop, Komplett, satser på organisk vækst fremfor opkøb. Integration af konkurrenter tager tid og energi og med en årlig omsætning på fire milliarder kroner er Komplett stor nok i sig selv, siger direktøren.

Den norske onlineforhandler Komplett afviser, at de er interesserede i flere opkøb. I modsætning til Proshop lyder det fra Komplett, at de »ikke er aktuelle købere« til andre virksomheder. Det siger administrerende direktør i den danske del af den skandinaviske onlinegigant, Ole Sauer til crn.dk

Direktør Søren Bach fra Proshops medejer, Elbodan, sagde i går i dagbladet Børsen, at han satser på yderligere opkøb allerede i år og vil nå en onlineomsætning på en halv milliard kroner i 2009.

Men Komplett vil ikke købe sig til vækst, siger Ole Sauer. Den norske onlinejætte købte sidste år norske MPX og svenske InWarehouse, og Komplett har i de seneste 12 måneder haft en omsætning på fire milliarder DKK. Det gør dem til en af de største nordiske it-forhandlere og dermed er Komplett stor nok i sig selv.

»Vi har købt os til en stærk position på det skandinaviske marked og vil ikke købe os til flere kunder,« siger Ole Sauer.

Den store omsætning giver Komplett en stor indkøbsmagt og køb af en konkurrent vil ikke øge deres indkøb væsentlig, hævder han.

»De andre onlineforhandlere har ikke en omsætning, der er værd at tale om. For et stort selskab som Komplett er det ikke lønsomt at købe en lille forhandlet for at integrere den i vores system,« siger Ole Sauer.

Proshop købte denne sommer både konkurenterne SHG og PRC Data og de to opkøb stiller, ifølge Elbodandirektøren, krav til Proshops organisationens evne til at »fordøje« de nye virksomheder.

Og det kan tage opmærksomheden fra den daglige drift, siger Komplett-direktøren. Det er hans opfattelse, at det tager tid, mens man arbejder på at få synergierne frem mellem sit eget selskab og den virksomhed man har købt.

»Når man har købt et selskab er udfordringen at holde omsætningen oppe,« lyder det fra Ole Sauer.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S