Atea går efter den offentlige sektor

Med ansættelsen af Villads Meier som markedschef med ansvar for den offentlige sektor optimerer Atea nu sin indsats på den del af markedet. Netop nu er seks sælgere koncentreret om salg til det offentlige.

Ifølge Villads Meier, der i denne måned er tiltrådt som markedschef for public sector hos Atea, er vilkårene for handel med den offentlige sektor så forskellige fra de vilkår, der ses i handel med private virksomheder, at det kræver specialiserede sælgere. I det offentlige er »langsigtet« et nøgleord.

»Indkøbschefer i den offentlige sektor sidder typisk i en stilling i mange år, modsat det private erhvervsliv, hvor der måske sker en udskiftning allerede efter et par år. Derfor får man et meget nært forhold til indkøbscheferne. Vi er måske 25-30 mennesker, der kender det marked, så når man mødes med en indkøbschef, spørger de ikke »hvem er du?« De spørger i stedet »hvor er du nu?« Det er altid de samme mennesker man omgås,« siger Villads Meier.

Ud over kravet om at have et nært forhold til de offentlige indkøbschefer, kræves det, at man ved hvilke regler de spiller efter, hvis man vil ind på markedet. Offentlige virksomheder er noget mere tunge, og ofte er beslutningsprocessen lang. Derfor understreger Villads Meier at det drejer sig om at være indforstået med at en aftale kan tage lang tid, og at sætte sig grundigt ind i hvilke problemstillinger den enkelt offentlige virksomhed står overfor.

Stillingen som markedschef, public sector, er nyoprettet hos Atea, med Villads Meier har en fortid i lignende stillinger hos Dell, hvor han var fra 1999 til 2002, og senest hos Telia Networks. Meiers ambition er, at fordoble omsætningen på handel med den offentlige sektor i løbet af det kommende år.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S