Den tredje mobilgeneration 3G ligner alt andet end en succes i Danmark. Kundebasen hos teleselskabet 3 er frosset fast under 120.000, og i det sidste halve år er kundetallet kun øget med 400.
Det skal sammenlignes med, at der er kommet 260.000 nye danske mobilkunder i samme periode, skriver Berlingske Tidende. I første halvdel af 2005 tabte selskabet ligefrem 8.000 kunder.
Samtidig er kundernes brug af 3G næsten halveret, både målt i samtaleminutter og datatrafik.
Jyske Banks teleanalytiker Rune Møller mener at der er tale om en katastrofe for selskabet.
»3 ligger ned, og de har det rigtigt dårligt,« siger Rune Møller.
Teleselskabets direktør Morten Christiansen er optimistisk og lover fremgang ved næste måling, men vil ikke sætte konkrete tal på.
»Jeg mener, det er positivt, at vi trods alt har vendt en nedgang til en lille fremgang, men vi har været for tidligt ude som selskab, for telefonerne var ikke klar, da »3« gik på markedet,« siger han.