DH&S: Vi har allerede et it-ankenævn

Der eksisterer allerede et klagenævn med speciale inden for it i forbrugerklagenævnet, siger man hos DH&S, som mener at problemet derfor ikke er, at der mangler et IT-ankenævn, men at der mangler ressourcer i Forbrugerklagenævnet til at udføre opgaven.

Torsdag kom det frem, at Forbrugerminister Lars Barfoed, er parat til at tvinge et særskilt it-ankenævn igennem, hvis ikke der kan opnås enighed gennem forhandling. Hos DH&S kan man imidlertid ikke se nogen grund til at man skulle oprette et privat it-ankenævn, for der findes allerede et i forvejen i forbrugerklagernævnet.

»Vi har allerede et it-klagenævn, og rent teknisk kan vi ikke få det bedre. Det foregår på den måde, at når Forbrugerklagenævnet har samlet en række it-klager, så sætter de sig sammen. Her er så it-sagkyndige på både forbrugssiden og på erhvervssiden. Dertil kommer så en it-sagkyndig fra forbrugerklagenævnet som kommer ind og svarer opklarende spørgsmål,« siger Lars Quistgaard Bay fra DH&S.

Den nuværende løsning mener han, fungerer rigtig godt, fordi de jurister der sidder i forbrugerklagernævnet og forbereder sagerne, behandler mange andre klagesager om alt muligt lige fra møbler til biler.

»De har derfor et totalt overblik over retspraksis i købeloven, kreditaftaleloven og alle de love der gælder i den forbindelse. Hvis vi nu skulle lave et specielt klagenævn, og have en anden dommer der skulle være formand for det her nævn, så vil sagsbehandlingen alt andet lige blive ringere,« siger Lars Quistgaard Bay.

I stedet mener man hos DH&S, at man skal tildele ekstra ressourcer til Forbrugerklagenævnet, som man er meget tilfreds med, så sagsbehandlingstiden af klagesager ikke kommer til at overstige seks måneder. I dag kan en klagesag sagtens vare op til to år.

Mere om samme emne

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Bid Support Specialist (Maternity Cover)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S