E-handelsfonden lancerer ny måling af e-handel

Dansk e-handelsanalyse vil hver måned tage pulsen på den danske e-handel. Undersøgelsen laves af E-handelsfonden på baggrund af tusindvis af telefoninterview.

Fremover vil E-handelsfonden få dugfriske tal for danskernes e-handel. Hver måned vil en ny undersøgelse, Dansk e-handelsanalyse, ringe til danskere og spørge til deres indkøbsvaner på nettet.

E-handelsfonden forklarer, at e-handelsanalysen kommer, fordi der har manglet aktuelle tal, og fordi de tal, der findes, ikke forklarer hvordan kundeadfærden ændrer sig.

»Før e-handelsanalysen har der manglet valide undersøgelser, der måler udviklingen over tid,« siger direktør Lars Schmidt Larsen, E-handelsfonden.

Kræfterne bag er foruden E-handelsfonden webdesignfirmaet Creuna, onlinebutikken Kelkoo, betalingsformidleren PBS og Post Danmark. Her er det de fire partnere, der har betalt størstedelen af udgifterne til undersøgelsen. Indtil videre er undersøgelsen finansieret frem til årsskiftet, men e-handelsdirektøren regner med, at undersøgelsen fortsætter.

Ifølge den tekniske bagmand bag talbearbejdningen, Finn Gilling, skal e-handelsanalysen gå i detaljer og spørge ind til hver enkelt transaktion, som private kunder har foretaget. Mens det kun er de fire virksomheder bag e-handelsanalysen, der har adgang til alle undersøgelsens resultater, vil udvalgte nøgletal, der belyser ændringerne, blive offentliggjort hvert kvartal. Desuden vil en årsrapport også give interesserede e-handelsfakta.

Ved præsentationen af e-handelsanalysen fortalte e-handelsdirektøren, at danskerne har taget det digitale indkøb til sig, men at der stadig kan opnås meget mere.

»Det går rigtig godt med e-handel i Danmark, men der er stadig et kolossalt potentiale,« siger direktør Lars Schmidt Larsen.

Han understreger, at en markant konklusion fra undersøgelsen er, at det kun er 11 procent at de onlinehandlende, der mener, at prisen er vigtig for deres valg at købe på nettet. Langt de fleste vælger onlinebutikkerne fordi det er nemt, hurtigt og fordi man kan handle, når man har tid. 15 procent af onlinekunderne har købt it, tv eller anden elektronik indenfor de sidste tre måneder. Det er kun overgået at tøjkøb, hvor 17 procent har kastet sig ud i nethandel.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere