Servicegruppen vinder på HPs direkte salg

Servicegruppen får millionordre, når A.P. Møller køber direkte hos producenten. Hewlett-Packard afviser at svigte forhandlerne.

A.P. Møller-Mærsk milliardstore ordre har kastet en supportordre af sig til Servicegruppen.

Ordren har en årlig værdi af et mindre etcifret millionbeløb, der de næste tre år skal håndtere logistikhåndtering, installation, support og reparation af de mange storageenheder, pc'er, servere og printere, som fremover skal leveres til rederiets danske adresser. Det fortæller Servicegruppens nordiske direktør Kenneth Sverker Nilsson til CRN.

Sædvanligvis er det leverandørens help-desk og tekniker, der håndterer opgaven og også tager sig af installere de købte varer og skifter defekte komponenter. Men Hewlett-Packards store ordre er dog gået udenom forhandlerleddet og har solgt direkte til A.P. Møller-Mærsk. Og det betyder, at der ikke er nogen forhandler, der stiller med teknikere og supportere til at hjælpe kunden.

»Vi har tilbudt A.P. Møller, at de skal have support fra os i hele Norden gennem vores nordiske samarbejde, NEISA, men indtil videre er det kun i Danmark, at vi yder support til dem,« siger Kenneth Sverker Nilsson, Servicegruppen.

Hewlett-Packards kommunikationschef, Henrik Kirkeskov afviser, at man med den direkte tilgang til A.P. Møller har taget et kursskifte i sin tilgang til markedet

"Det er på ingen måde et udtryk for en ændret strategi i HP. Kanalen er fortsat vital for HP's forretning," skriver Henrik Kirkeskov i en mail til CRN.

Han forklarer, at Hewlett-Packard har valgt den direkte model, da man er repræsenteret i de mere end 100 lande, som A.P. Møller-ordren.

»Vi har udvalgt nogle få kunder som direkte, hvilket også entydigt er kommunikeret til kanalen. Disse kunder er typisk internationale kunder, som kræver en ensartet leverance-, service- og prismodel over hele verden, hvilket en dansk forhandler normalt ikke kan løfte,« skriver Henrik Kirkeskov, Hewlett-Packard.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Jyske Bank

Kvantitativ Analytiker

Midtjylland

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S