Bred kundeportefølje sikrer 3G mod nedgang

Den grafiske forhandler, 3G i Århus, regner med at øge overskuddet for tredje år i træk. Hemmeligheden er at kende sit marked og ikke være afhængig af få store kunder.

For nicheforhandleren 3G i Århus gælder det om at fokusere på det grafiske marked og holde godt fast i sine kunder.

»Vi har brugt det seneste år på at rette markedsføringen ind efter den målgruppe vi kender,« siger indehaver Michael Henneke.

3G har 500 aktive kunder blandt reklamebureauer, trykkerier og fotografer og fordi en stor del af kunderne er små, er 3G mindre følsomme end forhandlere, der har få, men store kunder, siger Michael Henneke. Kundemixet er ikke bevidst, forklarer han, og fortæller, at det en en konsekvens af, at virksomheden ligger i Århus, hvor bureauer og trykkerier typisk er mindre og mellemstore virksomheder.

Han er eneejer af selskabet, der tidligere var kendt som Good Guys Graphics. Siden 2005 er årets overskud steget hvert år og i regnskabet, der sluttede med udgangen af februar 2008 kom der 325.000 kroner før skat ned på bundlinjen. Omsætningen sted fra 16 millioner kroner året før til 19 millioner kroner. I år regner indehaver Michael Henneke med at få et resultat på mellem en halv og en hel million kroner.

Virksomheden flyttede ved årsskiftet til nye lokaler i Århusforstaden Viby for at få mere plads til både varer og de seks medarbejdere. En mindre del af 3G´s omsætning stammer fra distribution af high-end Eizo-skærme til kunder, der arbejder professionelt med farver. Michael Henneke siger, at Eizo-skærmene er videnstunge og han oplever ikke, at andre forhandlere er utilfredse med, at 3G både er distributør og forhandler af Eizo-skærmene. Derimod stiller han teknikere til rådighed for forhandlere, der kan få farverne til at stå rigtigt på skærmen.

»Eizosalget er drevet af kundeønsker, og kræver, at en tekniker ved, hvordan man kalibrerer en skærm,« siger Michael Henneke.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car