Klagenævn kritiseres for absurd lang sagsbehandling

Dansk Erhverv kritiserer Forbrugerklagenævnet for lange behandlingstider på klager.

En netop offentliggjort afgørelse om forhandleren Noteman har været to år og to måneder undervejs, inden Forbrugerklagenævnet traf en afgørelse. Det får forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen til at kalde sagsbehandlingstiden i nævnet for absurd.

»Det er helt absurd med de lange sagsbehandlingstider, som forbrugerklagenævnet har. Det bør ikke tage mere end seks måneder at få behandlet en klage,« siger Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

Hun sammenligner med regeringens fokus på en kvalitetsreform og foreslår, at der bliver sat klare regler for, hvor længe en sag må ligget på et skrivebord. Et af midlerne kan være at kræve en bedre klagebeskrivelse. Og så vil hun have mere specialiserede sagsbehandlere og sagkyndige.

»Man kunne starte med at lave en mere præcis klagebeskrivelse, så klagen ikke skal cykle frem og tilbage mange gange, inden den er belyst. Man kunne også sørge for en større specialisering af medarbejderne i Forbrugerklagenævnet, så der opbygges erfaring inden for behandling af forskellige klager, som for eksempel it-klager,« lyder det fra Lone Rasmussen.

Hun forklarer, at de årelange sagsbehandlingstider gør det svært for virksomhederne at lære af de erfaringer, en klage sag giver. Desuden er der et praktisk problem med at skaffe oplysninger om en klagesag, hvis en medarbejder forlader virksomheden. Så forsvinder den viden også, som medarbejderen har haft. Desuden får virksomhederne svært ved at lære af en afgørelse.

»Når en virksomhed får en afgørelse i en klagesag - hvad enten den har fået medhold eller har tabt - så giver det vigtig læring i forhold til andre sager. Men hvis der går så lang tid, så har alle jo glemt, hvad sagen handlede om og en afgørelse hjælper ikke virksomheden til at indøve nye procedurer,« siger Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil