Det er Codan-koncernen, der står bag en ny forsikringsbutik, som åbnede i dag. Butikken har fået navnet Atava, og den skal udelukkende slå sine folder på nettet.
På den måde forsøger den nye spiller at levere enklere og billigere produkter. De første produkter på hylden er bil- og billetforsikringer.
I første omgang åbner butikken kun i Sverige. Danmark følger i 2008.
Der bliver tale om enkle basisforsikringer. Helt konkret vil Atava gerne have fat i personer mellem 20 og 40 år. Personer der ikke har fået børn, og som bor i storbyerne. Atava mener nemlig, at det er den gruppe mennesker, som er mest vant til at bruge nettet aktivt til at klare privatøkonomien.
»Atavas mål er i løbet af de næste fire år at tage mindst ti procent af markedet for solgte forsikringer på nettet. Det svarer til i størrelsen over 50.000 nye netsolgte forsikringer om året i Sverige alene. Hertil kommer så senere også aktiviteterne i Danmark,« siger Rickard Gustavson, der er Codans administrerende direktør.
Ifølge en undersøgelse, som Codan har fået lavet, så bruger næsten tre millioner danskere nettet til at ordne bankforretninger. Håndteringen af forsikringer på nettet sker i meget mindre omfang, men det vil Codan nu til at ændre på.