Indkøbsaftalerne under Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) er for bureaukratiske og passer ikke til den praktiske virkelig og favoriserer oven i købet de store forhandlere. Sådan lyder kritikken fra en bred kreds af it-forhandlere.
»Hvis man vil have et lokalt erhvervsliv, bliver det offentlige også nødt til lægge nogle af deres indkøb lokalt. Hvis det hele skal styres ovre fra København, ender det med, at landsdækkende forhandlere som Atea løber med det hele, og det er jo også der, vi er endt,« siger direktør i Kontor Syd, Svend-Aage Kjær, der også er formand for CBC-kæden. Han opfordrer derfor direkte til at nedlægge SKI.
En tilsvarende kritik kommer fra infrastrukturforhandleren Datacon.
»SKIs vægtning af de enkelte dele af udbuddene er i nogle tilfælde helt skæve, og der skal svares på de mest mærkelige ting, som ikke har meget med virkeligheden at gøre,« siger direktør Jan Misser og sætter samtidig spørgsmålstegn ved, om SKI har givet de lovede besparelser i de offentlige indkøb.
»Det offentlige er tydeligvis gået glip af de lovede stordriftsfordele. Til gengæld har vi fået et stift og ufleksibelt system,« siger han.
Roskilde-forhandleren Boresko er en af de mindre leverandører, som har budt ind på SKIs rammeaftaler. Direktør Jan Grye Pedersen fortæller om en meget kompliceret udbudsprocedure.
»Det er lidt som at slå i en dyne. Udbudsmaterialet er lavet så kompliceret, at ni ud af ti forhandlere opgiver på forhånd,« siger han og nævner, at alene miljøkravene i et konkret SKI-udbud fylder 200 sider.
Før jul blev SKIs direktør Søren Jakobsen fyret, og i begyndelsen af januar meddelte SKI, at halvdelen af de eksisterende rammeaftaler for offentlige indkøb skal opsiges eller revideres, fordi aftalerne strider mod EU’s udbudsregler. Samtidig har SKI indvarslet et såkaldt »paradigmeskifte«.