En af landets største it-onlinebutikker, Proshop, bekræfter den voldsomme stigning i antallet af sager, hvor stjålne dankort-oplysninger bliver brugt til svindel.
»Der er masser af folk, der banker på hos os og vil have fingrene i vores varer uden at betale. Vi bruger masser af tid på at sikre os og følge med i forsøg på svindel,« siger direktør Poul Thyregod, som vurderer, at omkring 95 procent af forsøgene på svindel bliver taget i opløbet.
Han fortæller, at prisen på det sorte marked for kontooplysninger fra stjålne kreditkort i øjeblikket ligger på omkring en halv dollar pr. styk. Og netop de stjålne oplysninger udgør størstedelen af grundlaget for svindelen mod webbutikkerne.
Han peger samtidig på, at det er forhandlerne, som rammes hårdest af netsvindelen. Både forbrugere og banker er derimod dækket ind 100 procent rent økonomisk.
»Det er os om forhandlere, der betaler prisen for svindelen,« siger Poul Thyregod, som erkender, at det er svært stille noget effektivt op mod netsvindel.
»Politiet må i mange tilfælde kaste håndklædet i ringen. Det foregår superavanceret, og når det samtidig sker på tværs af landegrænser, er det nærmest umuligt for myndighederne at følge sagerne til dørs,« siger Poul Thyregod.
Ifølge tal fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) var der i første halvår af 2010 7.419 sager, hvor netbutikker belv udsat for dankortsvindel. Det er flere sager end i hele 2009, hvor antallet af sager lå på 7.100.