Noteman sejrede efter årelang forbrugerklage

It-forhandler vandt klagesejr i Forbrugerklagenævnet, men er sur over to år lang sagsbehandling.

Forhandler af bærbare computere, Noteman i den sydjyske by Vejen kan glæde sig over en sejr i en sag om defekt bærbar computer. Men sejr har været dyr for indehaver Glenn Jacobsen, der måtte vente to år og to måneder på en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet. Det får Notemans indehaver til at kritisere nævnet for at være alt for langsom.

»Det er lidt irriterende. Sagen når at blive ældgammel inden Forbrugerklagenævnet har behandlet sagen. Nævnet kunne godt afgøre sagen hurtigere, siger Glenn Jacobsen.

Han efterlyser en hurtigere sagsbehandlingstid, så det kunne blive nemmere for virksomhederne at at håndtere både klagesagen og selve reparationen.

»Det havde været meget lettere, hvis den var afgjort hurtigere, for ingen af parterne kan huske noget efter så lang tid,« siger Glenn Jacobsen, Noteman.

Klagen var over en bærbar computer, som kunden i 2003 købte fra Noteman. Allerede fra starten var det galt med en cd-brænder. Den fejl rettede Noteman, men med det resultat, at et eller andet ukendt raslede rundt i computeren. Efter endnu en indlevering til reparation opgav Noteman dog at få den løse genstand til at sidde fast.

Herefter gik batteriet i stykker og computeren kunne slet ikke tænde. Kundens krav om at få sine penge tilbage blev afvis og kunden klagede i september 2004 til Forbrugerklagenævnet med krav om at få sine penge tilbage.

Her fastslog nævnets sagkyndige, at fejlen både skyldes et defekt systemkort og harddisk, dårlig reparation samt fejl fra kundens side. Herefter beslutter Forbrugerklagenævnet, at den nye fejl er uafhængig af den gamle fejl, og at forhandleren derfor har en ny chance for at rette op.

I en afgørelse fra november 2006 får Noteman får derfor 30 dage til at rette fejlen på den døde computer. Såfremt fejlen ikke er rettet inden 30 dage skal Noteman betale computerens pris, 14.600 kroner. samt renter tilbage foruden sagsomkostninger til nævnet på 4.700 kroner.

Afgørelsen er blevet offentliggjort næsten et år efter, i oktober 2007. Glenn Jacobsen oplyser til crn.dk at fejlen siden er blevet rettet på kundens computer.

Læs artiklen i linket nedenunder, hvor Dansk Erhver kritiserer langsomme sagsbehandlingstider i Forbrugerklagenænvnet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere