Debat om Google Analytics ip-logning

Google-konkurrent stopper med at overvåge ip-adresser. Spørgsmålet er, om Google Analytics kan leve uden. Ekspert mener OPt-Out er en større trussel for branchen.

Webanalysefirmaet ClickTale stopper med at gemme besøgendes IP-adresser.

ClickTale bruges som regel af hjemmeside-ejere som et tilvalgsprodukt oveni eksempelsvis Google Analytics. ClickTale tilbyder en freemium-løsning, hvor kunderne betaler penge for de bedste funktioner. Clicktales specialiteter er blandt andet sporing af klik på sideniveau, sporing af scroll, mouse heatmap og videovisning af brugernes adfærd.

Når en besøgende klikker sig ind på en hjemmeside, som bruger ClickTale, vil firmaets system fra den 21. november blot trække landeoprindelse ud af IP-adressen, men ikke gemme selve IP-adressen.

"Det gør ClickTale til den første webanalyse-løsning, der giver sådan et løfte," skriver Shmuli Goldberg, markedsføringschef hos ClickTale, som opfordrer andre webanalysefirmaer til at følge trop.

Overvågningen af de besøgendes bruges til at skaffe data, som kan bruges over for annoncørere på en hjemmeside. ClickTales beslutning kommer efter pres fra politikere i en del lande for at skabe mindre overvågning på internettet. En IP-adresse henleder som regel til en fysisk adresse - medmindre det er en proxyadresse eller en dynamisk IP-adresse. Ofte kan IP-adressen altså henvise til en bestemt netlinje og altså i teorien en eller få personer.

 

Dansk ekspert ser opt-out som større trussel

En dansk ekspert i webanalyse, Jacob Kildebogaard fra konsulentfirmaet Pentia, har selv kunder, som bruger ClickTale. Han vurderer, at det ikke gør den store forskel for dem, at den enkelte besøgendes IP-adresse fremover ikke bliver gemt.

Han påpeger, at Google Analytics, der ellers i en periode gemmer den fulde IP-adresse, tilbyder en lignende ordning, hvor IP-adresser ikke gemmes. Selv hvis Google skulle bestemme sig for anonymisering hos alle kunder, ville det ikke gøre den store forskel for, om hjemmeside-ejerne ville kunne bruge dataene, mener han.

"I mine øjne er det ikke et større problem, hvis Google Analytics stopper med at gemme IP-adressen. Geografiske data er alligevel i forvejen noget unøjagtige, da det i nogle tilfælde er på baggrund af proxyadressen. Så generelt set har vi vænnet os til ikke at lægge alt for meget i de geografiske data, men fokusere på de andre spændende data," siger Jacob Kildebogaard.

Han mener, at det er et større problem, hvis "opt-out" bliver udbredt. Både ClickTale og Google Analytics giver netsurfere mulighed for helt at fravælge at blive registreret. Ved Google sker det ved at browseren blokerer for det javascript, som registrerer besøget. Ved ClickTale skal netsurfere klikke på en knap på firmaets hjemmeside, hvorefter ClickTale stopper overvågningen.

"Det er langt mere problematisk, hvis opt out-muligheden begynder at blive benyttet bredt i befolkningen, for så spores de slet ikke. Og SÅ mangler vi data at arbejde med. Men som det ser ud nu, så er det meget få, der kender muligheden, og endnu færre der benytter den," siger Jacob Kildebogaard.

Politikere i eksempelvis Tyskland har været ude med riven efter firmaer som Google for at registrere netsurferes adfærd. Google gemmer IP-adressen i ni måneder og anonymiserer derefter dataene. Søgegiganten gemmer cookies i 18 måneder. Også de europæiske datatilsyn har gennem en arbejdsgruppe, WP29, kritiseret eksempelvis Google og Yahoo for ikke at leve op til EU's regler om at anonymisere websurfere, der bruger søgetjenesten og registreres. EU-regler siger, at firmaerne skal anonymisere efter et halvt år.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S