Debat om Google Analytics ip-logning

Google-konkurrent stopper med at overvåge ip-adresser. Spørgsmålet er, om Google Analytics kan leve uden. Ekspert mener OPt-Out er en større trussel for branchen.

Webanalysefirmaet ClickTale stopper med at gemme besøgendes IP-adresser.

ClickTale bruges som regel af hjemmeside-ejere som et tilvalgsprodukt oveni eksempelsvis Google Analytics. ClickTale tilbyder en freemium-løsning, hvor kunderne betaler penge for de bedste funktioner. Clicktales specialiteter er blandt andet sporing af klik på sideniveau, sporing af scroll, mouse heatmap og videovisning af brugernes adfærd.

Når en besøgende klikker sig ind på en hjemmeside, som bruger ClickTale, vil firmaets system fra den 21. november blot trække landeoprindelse ud af IP-adressen, men ikke gemme selve IP-adressen.

"Det gør ClickTale til den første webanalyse-løsning, der giver sådan et løfte," skriver Shmuli Goldberg, markedsføringschef hos ClickTale, som opfordrer andre webanalysefirmaer til at følge trop.

Overvågningen af de besøgendes bruges til at skaffe data, som kan bruges over for annoncørere på en hjemmeside. ClickTales beslutning kommer efter pres fra politikere i en del lande for at skabe mindre overvågning på internettet. En IP-adresse henleder som regel til en fysisk adresse - medmindre det er en proxyadresse eller en dynamisk IP-adresse. Ofte kan IP-adressen altså henvise til en bestemt netlinje og altså i teorien en eller få personer.

 

Dansk ekspert ser opt-out som større trussel

En dansk ekspert i webanalyse, Jacob Kildebogaard fra konsulentfirmaet Pentia, har selv kunder, som bruger ClickTale. Han vurderer, at det ikke gør den store forskel for dem, at den enkelte besøgendes IP-adresse fremover ikke bliver gemt.

Han påpeger, at Google Analytics, der ellers i en periode gemmer den fulde IP-adresse, tilbyder en lignende ordning, hvor IP-adresser ikke gemmes. Selv hvis Google skulle bestemme sig for anonymisering hos alle kunder, ville det ikke gøre den store forskel for, om hjemmeside-ejerne ville kunne bruge dataene, mener han.

"I mine øjne er det ikke et større problem, hvis Google Analytics stopper med at gemme IP-adressen. Geografiske data er alligevel i forvejen noget unøjagtige, da det i nogle tilfælde er på baggrund af proxyadressen. Så generelt set har vi vænnet os til ikke at lægge alt for meget i de geografiske data, men fokusere på de andre spændende data," siger Jacob Kildebogaard.

Han mener, at det er et større problem, hvis "opt-out" bliver udbredt. Både ClickTale og Google Analytics giver netsurfere mulighed for helt at fravælge at blive registreret. Ved Google sker det ved at browseren blokerer for det javascript, som registrerer besøget. Ved ClickTale skal netsurfere klikke på en knap på firmaets hjemmeside, hvorefter ClickTale stopper overvågningen.

"Det er langt mere problematisk, hvis opt out-muligheden begynder at blive benyttet bredt i befolkningen, for så spores de slet ikke. Og SÅ mangler vi data at arbejde med. Men som det ser ud nu, så er det meget få, der kender muligheden, og endnu færre der benytter den," siger Jacob Kildebogaard.

Politikere i eksempelvis Tyskland har været ude med riven efter firmaer som Google for at registrere netsurferes adfærd. Google gemmer IP-adressen i ni måneder og anonymiserer derefter dataene. Søgegiganten gemmer cookies i 18 måneder. Også de europæiske datatilsyn har gennem en arbejdsgruppe, WP29, kritiseret eksempelvis Google og Yahoo for ikke at leve op til EU's regler om at anonymisere websurfere, der bruger søgetjenesten og registreres. EU-regler siger, at firmaerne skal anonymisere efter et halvt år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil