»Man skal ikke regne med at spare penge ved outsourcing, medmindre ens egen IT-afdeling i forvejen er overbemandet,« siger han.
Det, der i stedet skal være succeskriteriet for outsourcing af virksomhedens IT-systemer, er ifølge Allan Bo Rasmussen, at man får bedre mulighed for at koncentrere sig om kerneforretningen. Samtidig skal outsourcing-leverandørens kompetencer gerne være med til at give virksomheden nye muligheder for at udvikle IT-systemerne til at gavne indtjeningen på sigt.
For at opnå en succesfuld outsourcing kræver det, at virksomheden stadig følger meget nøje med i hvordan projektet skrider frem, og man skal derfor ikke tro, at man kan glemme alt om IT, når outsourcing-aftalen er på plads.
Men det kan frigive nogle kræfter fra de dagligdags ting, til at man som IT-afdeling bedre kan kaste sig over de langsigtede overvejelser.
»Outsourcing-partneren tager sig af de mere rutinemæssige opgaver, mens vi får mere tid til at koncentrere os om strategierne,« siger IT-chef Lars Northeved fra NKT Cables, der har outsourcet driften af blandt andet deres SAP-system til CSC.