Danske HP-forhandlere reagerer afdæmpet på meldingen om et muligt HP-farvel til pc-markedet og et totalt stop for WebOS, tablets og mobiltelefoner. Forhandlerne undrer sig dog over, at HP-koncernen ikke har præsenteret en klar plan for fremtiden, men i stedet har ladet spørgsmålet om ejerskabet af pc-forretningen, tidsplan og den fremtidige forretningsstrategi hænge og svæve i luften.
Hos den nordsjællandske infrastrukturforhandler Datacon tager direktør Jan Misser efter eget udsagn HPs signaler helt roligt.
»Lad os nu se om det bliver til noget, og ikke mindst hvem og hvornår det bliver til noget,« siger Datacon-direktøren.
Han hæfter sig dog ved, at HPs topchef Leo Apotheker på en konference i Las Vegas så sent som for et par måneder siden talte længe og varmt om netop WebOS og de tablets, som nu fases ud af HP-forretningen. Den timing undrer han sig over.
»Der blev gjort et stort nummer ud af mobile styresystemer, og nu dropper man det helt. Man skulle jo tro, at nogen havde haft regnemaskinen fremme, før man gik ind i det marked. Så timingen og måden man præsenterer det er ejendommelig, når man ikke har et klart mål eller en aftale om at sælge pc-forretningen til Fujitsu, Lenovo, eller hvad ved jeg,« siger Jan Misser.
Hvem har pengene?
Samme vurdering kommer fra salgsdirektør Bo Reggelsen fra forhandleren 2Ways It, som dog har svært ved at se, hvem af de etablerede pc-producenter, der har tilstrækkeligt med penge i kassen til at finansiere et køb af HPs pc-division.
»Med mere end tre milliarder kroner i overskud sidste år, er det jo ikke nogen helt lille forretning, vi taler om. Jeg tror ikke Lenovo får lov, og Dell har ikke pengerne. Så de mulige købere kan tælles på en hånd,« siger han, og peger samtidig på, at HP risikerer at sætte sit brand som væg til væg-leverandør over styr.
»HP har i årevis kørt med en »one throat to choke«-strategi, så det er HP, man skal ringe til, når noget springer i luften. Det er der rigtig mange kunder, der godt kan lide. Det har også en markedsføringsværdi, at der står HP på pc’en, så kunden bliver mindet om, at man nok også skal overveje at købe sine servere derfra. De har også købt ind på netværk og software for at have det komplette økosystem af produkter klar til kunderne Så det hænger ikke rigtig sammen,« siger Bo Reggelsen.
Hos HP-forhandleren Comit deler direktør Mads Henriksen sine kollegers stille undren.
»Det bider ikke så hårdt på mig, men jeg synes, der er lidt signalforvirring i hvad HP vil. Hvis man vil satse på at være softwareleverandør, så bliver man jo ikke en ny Microsoft, og hvis man vil levere sammenhængende løsninger er der nok mere at hente på cloud eller hosting,« siger Mads Henriksen som dog understreger, at pc-markedet er perifært i forhold til Comits forretning.
»HP kunne med lige så god ret droppe print-forretningen. Print hænger jo ikke sammen med storage eller serverforretningen sådan lige umiddelbart. Men det guldæg giver man jo nok ikke slip på,« siger Mads Henriksen.