Fire år efter opstarten er komponentdistributøren Fourcom for alvor kommet ind i en god gænge med styr på omkostningerne og en fornuftig indtjening. Ifølge det netop offentliggjorte regnskab for 2010 øgede Fourcom sin bruttofortjeneste med en halv million kroner. Pengene ryger direkte ned på bundlinien, så resultatet før skat stiger fra godt 400.000 kroner i 2009 til 981.000 kroner i år.
»Regnskabet er udtryk for, at de planer, som vi har arbejdet med siden starten i 2007, holder vand. Vi er kommet godt ind hos forhandlerne og er blevet bedre til at tjene penge på den samlede produktpakke. Og når vi kan vise resultater overfor vores leverandører, får vi også bedre priser,« siger Fourcoms direktør Lars Ellitsgaard.
Han ønsker ikke at oplyse selskabets præcise omsætning, men fortæller dog, at tallet ligger »et sted mellem 50 og 100 millioner kroner«.
Fourcom er oprindeligt stiftet af fire udbrydere fra det nu lukkede SMG, og det er fortsat salg af komponenter til SMB-markedet, der ligesom hos SMG udgør kerneforretningen hos den nordjyske distributør.
»Vi gør stadig det som SMG var gode til i forhold til SMB-forhandlerne. Men vi favner bredere med blandt andet brunvare-produkter. Det er sket i takt med at en del af markedet smelter sammen med radio-tv-forhandlere,« siger Lars Ellitsgaard.