De skandinaviske elektronikkæder Elgiganten og Elkjøp spiller dukserollen i det seneste regnskab fra den britiske retailkoncern Dixon. Over det seneste år har de skandinaviske butikker øget omsætningen med syv procent, og dermed står norske Elkjøp og de svenske og danske Elgiganten-selskaber nu for mere end 25 procent af den 68 milliarder store omsætning i Dixon-koncernen.
Samlet set gik Dixon tilbage med to procent, og her er det især den britiske og irske del af koncernen, der bløder med et fald i salget på fem procent.
Også når det gælder indtjening er Dixons nordiske aktiviteter i topform med et plus på næsten 900 millioner kroner ud af en total på 1,1 milliard.
Dixons koncernchef John Browett peger på den økonomiske krise, som hovedårsagen til koncernens problemer. Han glæder sig dog samtidig over, at Dixon trods økonomisk krise og skrappe spareplaner fortsat vinder markedsandele fra sine konkurrenter på de enkelte markeder. Det tilskriver han først og fremmest Dixons satsning på mega-stores, som også vil skabe et stærkt udgangspunkt, når det svage consumer-marked på et tidspunkt retter sig.