De fleste i den danske it-branche taler om krise, vigende indtjening, kunder, der holder igen med investeringerne osv.
Hvis det er korrekt, må man undre sig over, hvorfor der fortsat er så mange danske forhandlere, som sælger kopier af printerfabrikanternes blækpatroner og lasertonere.
I sidste ende gælder det om at stille kunderne tilfreds, og det gør man bedst ved at yde en god kundeservice og sælge et produkt af høj kvalitet.
Sælger man dårlig kvalitet som for eksempel kopivarer i patroner og tonere, er risikoen stor for, at kunden bliver sur og bliver væk næste gang. Og så mister man både kunde og omsætning,
Uafhængige danske pressetests viser, at det er bedst at bruge originalt blæk og originale patroner. Simpelthen fordi fabrikanterne har brugt store summer på at skræddersy og optimere blæk og patroner, så de kører perfekt på fabrikantens printere.
Dertil kommer, at originale blækpatroner kan genbruges og indgå i en klimavenlig cyklus – et vigtigt argument i dagens Danmark. Over 100 danske Brother forhandlere deltager i dag aktivt i det landsdækkende klimainitiativ Brother Miljøpartner.
Brother har længe jagtet kopister, der fremstiller patroner, som overtræder Brothers intellektuelle ejendomsrettigheder. Forleden gav en tysk distriktsdomstol Brother medhold i, at kopiblæk fra to tyske fabrikanter overtrådte Brother’s rettigheder. Domstolen gav samtidig ordre til, at salget af de pågældende patroner i Tyskland skulle ophøre.
Vi tager den tyske dom som opfordring til at fortsætte vores arbejde på dette område. I den forbindelse håber vi, at danske forhandlere vil bakke op om vores synspunkt og initiativ. I sidste ende gavner ”rent blæk i posen” både forhandleren og hans kunder.