LOS ANGELES - Den østjyske Microsoft-forhandler, Hostnordic, er beviset på, at der findes et liv efter cloud.
Siden Microsoft for et par år siden lancerede det cloudbaserede BPOS og opfølgeren Office 365, har mange forhandlere spurgt sig selv, hvad der bliver tilbage til dem, når Microsoft selv sælger og drifter cloudløsninger direkte til kunderne. Et eksempel på relevansen af det spørgsmål er, at den pris kunderne betaler til Microsoft for en cloud-licens er lavere end den pris forhandlerne skal betale for licenser til traditionel hosting.
Dertil kommer udgifterne til salg og drift. Så hvordan får hostingudbyderne overhovedet forretningen til hænge sammen, lyder det spørgsmål, der efterhånden længe har hængt i luften.
Men hos Hostnordic har direktør Jakob Norup tilsyneladende knækket koden. Forhandleren, der i år kan bryste sig med titlen som årets Microsoft hosting-partner, offentliggør om kort tid et regnskab med et overskud på godt fire millioner kroner, hvilket er en betydelig fremgang i forhold til året før. Ifølge Jakob Norup, som i denne uge deltager i Microsofts årlige Worlwide Partner Conference (WPC) i Los Angeles, består succesopskriften i at ride med på cloud-bølgen og omstille forretningen til de nye tider.
»Det, Microsoft gør med skyen, åbner mange nye kunders øjne for, at de kan får hostede specialydelser, som ligger udover det basisprodukt, som Microsoft sælger via cloudplatformen. Det er det jeg lever af . Det er der de nye muligheder er,« siger Jakob Norup.
Indtil for få år siden var hostede udgaver af Exchange og Sharepoint og drift af webhoteller en guldgrube for en stribe hostingspartnere. Den orden udfordres nu af Microsofts Office 365 og det cloudbaserede styresystem Windows Azure, der gør det muligt at levere skalerbare applikationer direkte til kunderne.
Jakob Norup forstår dog godt, at mange hostingpartnere har det svært med omstillingen til cloud. Han mener dog, at de konkurrenter, som føler sig klemt dybest set ligger, som de selv har redt.
»De har i lang tid tjent gode penge og har kunnet køre i store biler. Nu tuder de, fordi de sidder med et fragmenteret tilbud. De har været vant til at levere skiveskåret rugbrød til kunderne, som nu kan købes billigere hos Microsoft. De ser Microsoft som en mastodont, der tromler hen over dem. Sådan ser jeg det ikke. Man bliver nødt til at sadle om, og vi har fokuseret på væg til væg-løsninger frem for enkeltydelser,« siger Jakob Norup.
Han peger samtidig på, at Microsofts cloud-satsning også er udtryk for at en reaktion på konkurrencen fra producenter som eksempelvis Google og Amazon.
»Man må forstå, at Microsoft også gør det her, fordi de er nødt til at tage hensyn til, at der andre konkurrenter på markedet,« siger Jakob Norup.