Apple underforsyner iPhone-hungrende danskere

Apple har atter lanceret en ny telefon i Danmark uden helt at kunne imødekomme efterspørgslen.

Artikel top billede

Selvom Apples nye supertelefon formelt er blevet sat til salg i Danmark i dag, betyder det ikke, at man kan købe telefonen i førende butikker som for eksempel Fona.

Selv hvis man i god tid lod sig skrive op til en telefon, kan man ikke få den i denne omgang. Apple har nemlig ikke leveret nok iPhone 4S til at alle, der har skrevet sig op til en, også kan få den.

Det fortæller salgsdirektør i Kim Lauritsen i FGroup, der står bag Fona-kæden.

"Vi sælger den sammen med 3, og har besluttet at de, der har forudbestilt, skal have leveret først. Men der er ikke kommet nok telefoner til alle forudbestillinger, og vi ved ikke, hvornår de kommer - sådan er det jo med Apple. Først når alle de forudbestilte ordrer er leveret, kommer den til salg i butikkerne," siger salgsdirektør i F-Group Kim Lauritsen til ComON.

Det er kun den billige 16 Gb-version, der er kommet i denne omgang. Hvornår 32 og 64 Gb versionen ankommer, har F-Group ikke fået noget at vide om.

Salgsdirektøren ønsker ikke at oplyse, hvor mange danskere, der har forudbestilt en iPhone 4S hos F-Group, men han siger, at tallet er "overraskende højt".

Mens der ingen køer var foran Fona-butikkerne i morges, havde den nye Apple-telefon sat gang i kø-dannelserne flere andre steder.

Både 3 og Telia havde arrangeret midnatssalg, hvor dørene blev åbnet kl 0:00 i nat. Og selvom den nye Apple-gadget ligner forgængeren på en prik, var hypen om produktet alligevel stor nok til at lokke mange mennesker til at stå i kø i efterårskulden. Telias midnatssalg betød natåbning af en butik i Århus, Odense og København, mens 3 nøjes med at særåbne en enkelt butik på Strøget i København.

De første kø-folk stillede sig op et helt døgn i forvejen. Da dørene blev åbnet, var køerne af Apple-fans vokset til 80 foran Telias butikker, mens køen foran 3-butikken, hvor selskabet blandt andets serverede pandekager, var vokset til 90.

Hos Telia fortæller kommunikationschef Mette Honoré, at der stadig var enkelte eksemplarer af iPhone 4s tilbage i de fleste butikker, efter at kø-folket havde fået deres.
Men det betyder ikke, at alle, der gerne vil have, også får - ihbvertfald ikke lige med det samme.

Telia har fordelt de telefoner, man har fået leveret, mellem selskabets butikker og mellem de kunder, der havde forudbestilt den. det er kun nogle af de sidstnævnte, der har fået besked om, at telefonen er kommet - og at de inden for 24 timer skal tilkendegive, om de rent faktisk ønsker at købe den nye telefon. Resten får besked senere i en løbene proces i takt med at der kommer flere leverancer.

"Vi sender ikke købsbekræftigelsen ud til alle forudbestillere på én gang, men jeg tror, at der er telefoner nok til alle, der vil købe den," siger Telias kommunikationschef.

Telia har dog ifølge Mette Honoré fået en betydelig større forsendelse af nye iPhone 4S, end tilfældet var sidste år, hvor der var langt større mangel på iPhone 4 ved den danske lancering.

Også hos 3 regner kommunikationschef Stine Green Paulsen med, at selskabet er forsynet med så mange Apple-telefoner, at sidste års lange leveringstider ikke gentages.

Begge teleselskaber fortæller, at alle, der stod i kø i nat til en iPhone 4S, rent faktisk fik lov at købe den fantastiske nye telefon.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car