Artikel top billede

http://www.flickr.com/photos/rosengrant/

Kunden fra helvede: Hængte direktøren ud i badebukser - og fik sin vare

Det krævede flere år, hundredvis af emails og en drillende hadeside for at få modvillig nettjeneste til at makke ret. Mød en ihærdig kunde, der ikke lod sig kue.

Man kan løbe om hjørner med mange, men ikke med Frank Hansen.

Da han blev snydt af øreauktionen Mr.123, bed han sig fast som en arrig bulldog, til han fik sin ret.

"Det kan godt være, at det kun drejede sig om 500 euro, men jeg er bare typen, der ikke gider at blive snydt," siger han til ComON.

De kontroversielle øreauktioner lokker med produkter til lave priser, som kunderne kan byde sig ind på ved at købe budpakker. I flere tilfælde fortæller brugere, at de aldrig modtager de varer, som de vinder. ComON har tidligere skrevet om Bettina, der stadig venter på sine varer.

Det samme skete for Frank Hansen, der aldrig modtog sin 26 tommers fladskærm.

Lavede hadeside

"Det har været tomme løfter og løgne hele vejen," fortæller Frank Hansen.

"Jeg har en tese om, at de altid sender den første vare, som folk vinder, så folk taler pænt om dem. Men så sender de aldrig de efterfølgende ting, man vinder".

Han ventede forgæves i månedsvis på sit fjernsyn. Til sidst tog han sagen i egen hånd og udviklede sig til den kunde, som de færreste webbutikker håber at løbe ind i.

Han lavede grundig detektivarbejde på nettet. Fandt personlige adresser, billeder og telefonnumre til nuværende og tidligere ansatte. Og kimede dem konsekvent ned med klager.

Da det heller ikke virkede, startede han hadesiden Mr123scam.com og promoverede den med Google-annoncer.

"Der skrev jeg min egen historie og publicerede den emailkorrespondance, jeg havde haft med dem. Jeg lavede afstemninger, søgte efter andre utilfredse kunder og opfordrede til at starte en samlet retssag. Der var også en sektion, der hed "The Man Behind The Scam". Jeg fandt billeder af direktøren og lagde det ud på forsiden og spurgte folk, om de synes, at han var en seriøs forretningsmand. Der var et billede af ham kun iført røde badebukser på en skydebane, og et hvor han poserede foran en blå Porsche," siger Frank Hansen.

Man kunne også læse bekendelser fra tidligere ansatte, der havde sagt op, fordi de ikke kunne leve med at blive ved med at snyde kunderne for deres varer.

Han truede også med at lave en Paypal-indsamling, der skulle samle penge til hackere, som ville angribe auktionssiden med et DDOS-angreb. Han fandt ukendte telefonnumre til firmaet, som han lagde ud på nettet og opfordrede folk til at ringe og klage deres sag.

"Jeg kunne jo læse mange steder, at folk var frustrerede over, at de ikke kunne komme i kontakt med firmaet".

Han truede også med at lægge de private numre på de ansatte ud på nettet, hvis de ikke makkede ret. Truslen blev først taget alvorligt, da han offentliggjorde telefonnumrene - undtagen de sidste to cifre.

De har købt hjemmesiden og min tavshed

Den vedvarende telefonstorm og latterliggørelse på nettet fik til sidst Mr123 i tale.

"De sagde, at de ikke brød sig om mine metoder, men jeg svarede jo bare, at jeg prøvede at spille det samme spil, som dem," siger Frank Hansen.

Mr123 tilbød at afslutte sagen og sende fjernsynet til ham, hvis han indvilligede i at overlade sin hadeside til dem.
Så det har han gjort.
Hadesiden Mr123scam.com findes ikke længere. Mr123 følte sig så forfulgt og udstillet, at de har købt domænet af Frank Hansen - og lukket det.

"Man kan vel sige, at de har købt min tavshed," siger Frank Hansen.

Han nægtede dog at underskrive en tavshedskontrakt, så han vil forsat advare mod auktionssiden. Især fordi han er bange for, at mange andre kan blive snydt, hvis Mr123 får held til sælge nogle tvivlsomme aktier.

De er sikkert nogle flinke fyre

Frank Hansens kontakt med firmaet gennem to år har givet ham et indblik i hele industrien.

"Jeg tror, der findes to typer af de her auktioner. Der er dem, der ser det som en smart fidus og aldrig kommer i nærheden af at drive det seriøst. For eksempel ved at bruge robotter til at holde prisen høj. Og så er der de auktioner, som forsøger at drive en ærlig virksomhed. Jeg tror faktisk, at Mr123 startede som en af de gode," siger han.

"De prøver virkelig at få det til at fungere. Problemet er, at der grundlæggende ikke er økonomi i det. Det hænger ikke sammen," mener Frank Hansen.

Han tror i stedet, at auktionerne håber på at vokse sig store og blive interessante for investorer.

"De er stædige og prøver at holde skuden oppe. De kan jo se, at investorerne er der ude. Folkene bag Skype har for eksempel investeret i engelske Madbid," fortæller han. 

Frank Hansen er selv færdig med at bruge tid på øreauktioner.

"Der er nok nogen, der vil mene, at jeg kunne have brugt min tid på noget mere fornuftigt. Jeg fik bare nok. Man skal ikke acceptere at blive snydt".

___
Frank Hansen er et opdigtet navn. Kundens rigtige navn er redaktionen bekendt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere