15 ting du aldrig bør gøre når du sender mail

Du skriver sikkert masser af mails hver dag og har retningslinjer for, hvad du bør og ikke bør gøre i en mail. Nej? Her er en liste over nogle af de ting, du i hvert fald IKKE bør gøre.

Artikel top billede

Lad være med at sende mailen, hvis du er vred. Gem mailen som kladde og vend tilbage til den på et senere tidspunkt.

De fleste mener jo nok, at de er ganske udmærket klar over, hvad der er god tone, og hvad der er mindre heldigt at skrive i en mail - og hvornår og hvordan man sender dem.

Ikke desto mindre sender vi hver dag masser af mails, vi aldrig får svar på eller som bliver misforstået eller måske slet ikke læst af modtageren.

15 gode råd

Vi har samlet en liste med gode råd til, hvad du i hvert fald aldrig bør gøre, når du sender en mail.

1. Send eller besvar aldrig en mail, når du er ophidset eller vred. Skriv hvad du har på hjerte, gem det som en kladde og kig på det, når du har genfundet fatningen igen.

2. Lad være med at være sarkastisk - det kan nemt misforstås af modtagerne.

3. Lad være med at skrive noget til eksterne samarbejdspartnere, som du ikke vil have, at firmaet skal få at vide, du har skrevet. Det kan nemt videresendes til f.eks. din chef eller dine kollegaer af dem, der modtager mailen.

4. Regn ikke med, at du får svar med det samme, hvis du har sendt folk en lang mail. De gemmer den til senere, læser den når de har tid og svarer først derefter.

5. Send ikke en opfølgende mail, hvor du rykker for svar på en mail, dagen efter du sendte den. Får du ikke svar inden for den forventede tidsramme, så prøv at kontakte vedkommende via telefon eller Instant Messaging (Lync, Communicator eller Live Messenger).

6. Sæt ikke din chef i CC på hver eneste mail, du sender.

7. Lad være med at udbede dig en kvittering på modtagelse og læsning af mails, hver gang du sender en mail til folk. Brug det kun på de mails, når du vil være helt sikker på, at folk har modtaget og/eller læst din mail. Modtageren bliver alligevel spurgt, om de ønsker, at du skal have kvitteringen, og gør du det ved hver eneste mail, du sender, bliver det så stort et irritationsmoment for modtagerne, at de konsekvent vælger ikke at sende en kvittering til dig.

8. Lad være med at bruge Høj prioritet i tide og utide - eller måske på alle mails, du sender! Folk lærer hurtigt at ignorere det, når mailen kommer fra dig - og så får det røde udråbstegn for meget "Ulven kommer"-effekt.

9. Skriv ikke din mail med store bogstaver - det fleste tolker det nemlig, som at du er ophidset, gal eller skælder ud!

10. Lad være med at spamme folk med store vedhæftede filer - og vedhæft så få filer som muligt. Send dem hellere et link! Det mindsker belastningen på alverdens mailservere.

11. Lad være med at sende mails med udvidet distributionsliste. For det første kan alle så se, hvem der helt nøjagtig får mailen, og for det andet kan det give problemer med postsorteringen hos dem, der har sat en regel op for mails fra netop den distributionsliste, du anvender til at sende mailen fra.

12. Lad være med at bruge Besvar alle-funktionen, hvis nogen beder om at blive fjernet fra en af dine distributionslister.

13. Lad være med at bruge nogle af de HTML-baserede "brevpapirskabeloner" med baggrundsbilleder og andet lir, som mange mailprogrammer tilbyder. De kan nemt ødelægges af ældre mailservere på vej til modtageren og derved gøre meddelelsen helt eller delvis ulæselig - og spilde en masse af din tid med at føje smarte formateringer og andre effekter til mailen.

14. Lad være med at bruge alt for sprælske fonte, der er svære at læse.

15. Brug aldrig rød farve til teksten i en mail. Det er svært at læse og kan let opfattes, som om det med rødt er vigtigere end resten af mailen.

Læs også

» 11 tips til at skrive bedre mails

» Hvornår bør du IKKE sende en mail?

» Sådan er du sikker på at få svar på din mail

Mere om samme emne

Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

Region Sjælland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Information Security Manager til Styringssektionen ved Compliance og Informationssikkerhedsafdelingen

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job