Google har i den grad brugt 2011 til at fjerne irrelevante resultater fra søgemaskinen.
Panda-opdateringen skulle for eksempel fjerne søgeoptimerede sider af tvivlsom kvalitet og med meget lidt relevans for slutbrugerne.
Men jagtsæsonen er ikke slut endnu.
Google har sat kikkerten for øjnene og stirrer nu ondt mod domæne-investorer og andre, der har bunkevis af parkerede domæner, som tjener penge på vildfarne klik fra forbipasserende. Også sites, der kopierer revl og krat fra andre hjemmesider, skal frygte Googles sigtekorn.
"Parkerede domæner er ofte proppet med reklamer, og de har sjældent noget værdifuldt indhold, der har værdi for vores brugere, så generelt vil vi helst lade være med at vise dem i resultaterne," skriver Google i sin blogpost.
Beslutningen kan gøre et indhug i Googles indtjening, for Google har selv været med til at opmuntre til de mange formålsløse sider med sit reklameprogram AdSense.
Klap til kopister
En anden væsentlig ændring er, at Google påstår, at algoritmen er blevet bedre til at spotte oprindeligt indhold og udelade de sider, der konsekvent kopierer eller direkte "scraber" indhold fra andre sider.
[quote]"Vi har tilføjet nye indikatorer, der skal hjælpe os med at spotte den originale side, hvis der findes to identiske hjemmesider. Der kan være flere årsager til, at der findes kopier af sider på samme domæne, men et endnu større problem for udgiverer er, når deres indhold bliver kopieret rub og stub uden tilladelse.[/quote] Det sker, at kopisiderne får højere placeringer i resultaterne."
De to tilføjelser til algoritmen er kun få rettelser, som Google har lavet for nylig. Læs flere på Googles InsideSearch-blog.