Den 7. december tog den tyske trafikminister Peter Ramsauer en tur i den nye elbil Opel Ampera. På IAA messen i september kunne de besøgende selv tage en runde i det nye flagskib fra Opel, som skal vise at bilfirmaet er med på den nyeste teknologi. Opel Ampera skulle lanceres i denne måned - men nu har Opel trukket i nødbremsen.
Opel vil nu afvente resultatet af en undersøgelse efter flere elbil-brande i USA, inden den nye elbil kommer på markedet. I mindst to tilfælde er batteriet i en Chevrolet Volt elbil brudt i brand i en crash-test. Teknisk set er der mange ligheder mellem Opel Ampera og Chevrolet Volt.
Bilfirmaet har truffet sin beslutning selvom der er ikke er meldinger om at batterier gået op i flammer efter rigtige sammenstød i USA, hvor antallet af elbiler på vejene også er meget begrænset.
Volt bliver produceret af General Motors, som også ejer Opel. General Motors har tilbudt at Volt-ejere kan få en gratis ikke-elektrisk lånebil indtil man har opklaret sagen.
I de to tilfælde er branden startet længe efter crash-testen - og skyldes måske at det beskadigede lithium-ion-batteri er håndteret forkert. I det første forsøg gik der tre uger, inden batteriet brød i brand.
Der er kun solgt omkring 5.000 eksemplarer af Volt i det sidste år, så antallet af berørte bilejere er forholdsvis begrænset.
Den amerikanske National Highway Traffic Safety Administration har udsendt en række anbefalinger for, hvordan man skal forholde sig i tilfælde af en ulykke med en elbil. Her hedder det blandt andet, at redningsfolk bør være forsigtige for at undgå et elektrisk stød og helst skal forsøge at frakoble batteriet.
Desuden bør man sørge for, at en beskadiget bil ikke bliver opbevaret i et lukket lokale eller tæt på andre biler.
Danske elbiler gik op i flammer
I Danmark har der været mindst fem brande i elbiler, som ComON kunne fortælle sidste år. Den mest omtalte er branden på DFDS-færgen Pearl of Scandinavia i november 2010, hvor årsagen menes at være en elbil der blev sat til opladning med et uautoriseret kabel.
I 2009 var det en eldrevet Jaguar XF, der brød i brand i et værkstedslokale i København. Elbilen udbrændte totalt. En ombygget Nissan Qashqai, som var stillet til ladning udenfor et værksted i Aalborg, udbrændte i marts 2010. Senere udbrændte batterierne i en lastvogn under ombygning til eldrift ved København.
I januar 2010 udbrød der en mindre brand i en forsøgs-elbil parkeret i kælderen under Bytorv Horsens. Bilen var en del af forsøget Prøv1elbil, med biler leveret af ChooseEV. En fejl i varmesystemet blev udpeget som årsag til branden. En tysk rekord-elbil er også udbrændt tidligere i år.
Typisk er der tale om opladninger med uautoriserede kabler i bygninger med forældede stik, der udløser brande.