Artikel top billede

Kontroversiel dansk nettjeneste ændrer lusket markedsføring

Man må ikke lokke brugere til at sige ja til dyre abonnementer med billiger præmier.

Firmaet VIPocean har accepteret en irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden og ændrer nu sin markedsføring.

Det kontroversielle firma har fået massiv brugerkritik og været genstand for kritik i DR Kontant.

De typiske klager går på, at nye brugere føler sig lokket til at indgå aftaler. De siger typisk ja til en billig introduktionsvare, men lægger i farten ikke mærke til, at de har givet VIPocean ret til at hæve et større månedligt abonnement. Det skal stoppe nu.

Forbrugerombudsmanden kræver, at forbrugere skal have klar besked, så der ikke er tvivl om, hvad de siger ja til. Ombudsmanden mener, at VIPoceans metode med at skjule abonnementsbetingelserne eller gemme dem godt af vejen er en overtrædelse af markedsføringsloven.

VIPocean har nu rettet ind. Nu får brugerne tydeligere besked om, at de er ved at indgå en abonnementsaftale.

Fup-ocean

Det sociale netværk, som på mange måder minder om Facebook, men som har meget få aktive brugere og koster næsten 300 kroner om månenden, har ikke kun gjort Forbrugerombudsmanden bekymret. Det har også fået en hårde af forbrugere på nakken.

På bedømmelsessiden Trustpilot.dk, hvor VIPocean ellers gør sit for at komme kunderne i møde, kan brugernes begejstring for firmaet ligge på et meget lille sted. En bruger skriver:

"...Til slut syntes jeg de skulle ændre deres navn til FUP-OCEAN så passer pengene!"

Det er heller ikke første gang, at bagmændene hos VIPocean har været i mediernes søgelys. Det var de samme personer, som blandt andet har haft tjenesten MeetYouMessenger, der blev kritiseret for at snylte på Microsoft Messenger og spamme brugernes venner. Læs ComONs tidligere artikel her.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe føler sig heller ikke overbevist om, at det er sidste gang, at han har haft fat i VIPocean. Han tager forbehold for, at firmaet igen kan komme i søgelyset, hvis deres formuleringer eller markedsføring igen kommer til at virke vildledende på almindelige forbrugere, fremgår det af en erklæring.

Forbrugerombudsmanden har lavet en længere vejledning om hvordan man undgår at havne i utilsigtede abonnements-forhold på nettet efter at have deltaget i konkurrencer eller bestilt testprøver.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere