Kontroversiel dansk nettjeneste ændrer lusket markedsføring

Man må ikke lokke brugere til at sige ja til dyre abonnementer med billiger præmier.

Artikel top billede

Firmaet VIPocean har accepteret en irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden og ændrer nu sin markedsføring.

Det kontroversielle firma har fået massiv brugerkritik og været genstand for kritik i DR Kontant.

De typiske klager går på, at nye brugere føler sig lokket til at indgå aftaler. De siger typisk ja til en billig introduktionsvare, men lægger i farten ikke mærke til, at de har givet VIPocean ret til at hæve et større månedligt abonnement. Det skal stoppe nu.

Forbrugerombudsmanden kræver, at forbrugere skal have klar besked, så der ikke er tvivl om, hvad de siger ja til. Ombudsmanden mener, at VIPoceans metode med at skjule abonnementsbetingelserne eller gemme dem godt af vejen er en overtrædelse af markedsføringsloven.

VIPocean har nu rettet ind. Nu får brugerne tydeligere besked om, at de er ved at indgå en abonnementsaftale.

Fup-ocean

Det sociale netværk, som på mange måder minder om Facebook, men som har meget få aktive brugere og koster næsten 300 kroner om månenden, har ikke kun gjort Forbrugerombudsmanden bekymret. Det har også fået en hårde af forbrugere på nakken.

På bedømmelsessiden Trustpilot.dk, hvor VIPocean ellers gør sit for at komme kunderne i møde, kan brugernes begejstring for firmaet ligge på et meget lille sted. En bruger skriver:

"...Til slut syntes jeg de skulle ændre deres navn til FUP-OCEAN så passer pengene!"

Det er heller ikke første gang, at bagmændene hos VIPocean har været i mediernes søgelys. Det var de samme personer, som blandt andet har haft tjenesten MeetYouMessenger, der blev kritiseret for at snylte på Microsoft Messenger og spamme brugernes venner. Læs ComONs tidligere artikel her.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe føler sig heller ikke overbevist om, at det er sidste gang, at han har haft fat i VIPocean. Han tager forbehold for, at firmaet igen kan komme i søgelyset, hvis deres formuleringer eller markedsføring igen kommer til at virke vildledende på almindelige forbrugere, fremgår det af en erklæring.

Forbrugerombudsmanden har lavet en længere vejledning om hvordan man undgår at havne i utilsigtede abonnements-forhold på nettet efter at have deltaget i konkurrencer eller bestilt testprøver.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S