Nye haste-regler kan spænde ben for danske e-butikker

Et nyt direktiv skal egentlig styrke konkurrencen og forbrugerbeskyttelsen i EU, men kan have den stik modsatte effekt.

Hvis du køber en defekt vare hos en portugisisk webbutik, skal du have mulighed for at klage via nettet og få sagen afgjort inden for 30 dage.

Det vil sandsynligvis blive resultatet af et EU-direktiv, som er på vej til at blive lynbehandlet i EU-parlamentet.

Men det er en forfejlet måde at skabe sikkerhed for e-shoppere i Europa på, mener Dansk Erhverv og interesseorganisationen FDIH, der beskriver direktivet som ugennemtænkt og idioti.

Resultatet kan en brat opbremsning af den danske e-handel, som i forvejen er belastet af generelt høje omkostninger og dyr porto.


Det er idioti
Forslaget om hurtige og simple måder at klage over ehandel op stod sidste år, hvor en gennemgang af netmarkedet i EU konkluderede, at der simpelthen ikke er et optimalt marked på tværs af grænser.

Men politikerne er på vej til at gøre mere skade end gavn for e-handlen, mener altså FDIH og Dansk Erhverv.

Et af problemerne er ifølge FDIH, at butikkerne får en stor administrativ byrde, fordi de skal afslutte klage sager inden for 30 dage.

"Det er ren idioti for at sige det rent ud. Man kan ikke sige til folk, at hvis  man er uenig, så har man bare at få det afgjort på 30 dage, hvilket næsten ikke er nok til at få returneret varen og da slet ikke til at få den vurderet," siger kommunikationschef Henrik Theil til Børsen.


Butikker kan bare sige nej
Det er et andet krav i direktivforslaget, at de nye forbedrede klagemuligheder skal stå på alle fakturaer.  

Det faktum kan føre til en voldsom stigning i antallet af klagesager, mener indehaver i webbutikken Skatepro.dk, Jakob Høy Biegel. Han siger til Børsen, at det ultimativt kan betyde, at webbutikker holder op med at sælge i nogle lande, og så er politikerne lige vidt. Udgangspunktet var at skabe mere handel på tværs af grænser.

Det har tidligere været nævnt, at fupmagere kunne udnytte systemet ved at returnere kasser fyldt med sten eller telefonbøger og håbe på, at butikkerne ikke havde tid og overskud til at tjekke forsendelserne, så de kunne snøres til at udbetale penge for fuppakkerne.

"Jeg har godt hørt om den type svindel, men det er en forholdsvis lille mængde og en kompleks situation. Jeg tror ikke, at det kommer til at være det største problem. Det er i højere grad en større administrativ arbejdssbyrde. Varer skal eventuelt sendes videre til producenter, vi skal have tid til at finde ud af, om det måske er anvendelsen af varen, der volder kunden besvær eller det reelt er en fejl på varen og den dialog frem og tilbage vil vi gerne have bliver så god som mulig. Og det tager tid," siger han til ComON.

Også Forbrugerrådet udviser tvivl omkring forslaget. Det er nemlig som udgangspunkt valgfrit, om en butik vil være del af klagesystemet, og så vil direktivet ikke have en bred effekt men blot blive flotte hensigter.

Direktivet kan tidligst blive vedtaget til juli i år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Salesforce er blevet populær hos IT-kriminelle – luk sikkerhedshullerne før det går galt
Mange bygger en stor del af deres IT-strategi på Salesforce, men glemmer at sikre cloudplatformen. Læs her, hvordan du forebygger ødelæggende angreb og kritiske datatab.