Google+ ligner en spøgelsesby

Der er mange brugere på Googles sociale netværk, men de bruger næsten ingen tid på tjenesten.

Artikel top billede

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet ComScore er Googles sociale netværk stadig en dværg i forhold til Facebook. I gennemsnit tilbringer brugerne kun 3,3 minutter om måneden på Google+. Til sammenligning tilbringer Facebook-brugerne omkring 7,5 timer om måneden på det sociale netværk.

Så hjælper det heller ikke, at Google+ har omkring 90 millioner registrerede brugere. Ifølge ComScore er populariteten faldende. I november sidste år tilbragte brugerne i gennemsnit 5,1 minutter på tjenesten, i december var det faldet til 4,8 minutter og nu ligger det altså på 3,3 minutter.

Wall Street Journal kalder da også Google+ for en "virtuel spøgelsesby". Det vækker minder om den gamle tjeneste Second Life, der også blev efterladt som en digital ruin.

Problemet er, at Google har haft svært ved at differentiere Google+ i forhold til Facebook. Der er et par unikke funktioner - som muligheden for at lave videokonferencer med op til 10 deltagere - men det er ikke nok til at overbevise folk om, at de skal bruge en masse tid på at opbygge en helt ny social profil.

Hvis man sammenligner med andre sociale netværk halter Google+ også bagefter. Selv det nye Pinterest ligger klart foran - her tilbringer brugerne i gennemsnit 89 minutter om måneden (men der er selvfølgelig langt færre brugere). Hos Twitter er det 21 minutter, LinkedIn ligger på 17 minutter og det gamle MySpace holder stadig sine brugere i 8 minutter om måneden.

I et interview med avisen siger Google-produktchef Bradley Horowitz, at Google+ er mere end blot en internet-destination, og derfor er det svært for tredjeparter at måle trafikken. Google+ skal snarere ses som et ekstra "lag" på andre sites som Gmail og Youtube, som tilføjer sociale netværksfunktioner.

Det betyder f.eks. at Google+ medlemmer som bruger Google-søgemaskinen kan få leveret personaliserede søgeresultater.

Men flere af Googles egne partnere bekræfter overfor avisen, at trafikken har været skuffende.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S