Google+ ligner en spøgelsesby

Der er mange brugere på Googles sociale netværk, men de bruger næsten ingen tid på tjenesten.

Artikel top billede

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet ComScore er Googles sociale netværk stadig en dværg i forhold til Facebook. I gennemsnit tilbringer brugerne kun 3,3 minutter om måneden på Google+. Til sammenligning tilbringer Facebook-brugerne omkring 7,5 timer om måneden på det sociale netværk.

Så hjælper det heller ikke, at Google+ har omkring 90 millioner registrerede brugere. Ifølge ComScore er populariteten faldende. I november sidste år tilbragte brugerne i gennemsnit 5,1 minutter på tjenesten, i december var det faldet til 4,8 minutter og nu ligger det altså på 3,3 minutter.

Wall Street Journal kalder da også Google+ for en "virtuel spøgelsesby". Det vækker minder om den gamle tjeneste Second Life, der også blev efterladt som en digital ruin.

Problemet er, at Google har haft svært ved at differentiere Google+ i forhold til Facebook. Der er et par unikke funktioner - som muligheden for at lave videokonferencer med op til 10 deltagere - men det er ikke nok til at overbevise folk om, at de skal bruge en masse tid på at opbygge en helt ny social profil.

Hvis man sammenligner med andre sociale netværk halter Google+ også bagefter. Selv det nye Pinterest ligger klart foran - her tilbringer brugerne i gennemsnit 89 minutter om måneden (men der er selvfølgelig langt færre brugere). Hos Twitter er det 21 minutter, LinkedIn ligger på 17 minutter og det gamle MySpace holder stadig sine brugere i 8 minutter om måneden.

I et interview med avisen siger Google-produktchef Bradley Horowitz, at Google+ er mere end blot en internet-destination, og derfor er det svært for tredjeparter at måle trafikken. Google+ skal snarere ses som et ekstra "lag" på andre sites som Gmail og Youtube, som tilføjer sociale netværksfunktioner.

Det betyder f.eks. at Google+ medlemmer som bruger Google-søgemaskinen kan få leveret personaliserede søgeresultater.

Men flere af Googles egne partnere bekræfter overfor avisen, at trafikken har været skuffende.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil