Google+ ligner en spøgelsesby

Der er mange brugere på Googles sociale netværk, men de bruger næsten ingen tid på tjenesten.

Artikel top billede

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet ComScore er Googles sociale netværk stadig en dværg i forhold til Facebook. I gennemsnit tilbringer brugerne kun 3,3 minutter om måneden på Google+. Til sammenligning tilbringer Facebook-brugerne omkring 7,5 timer om måneden på det sociale netværk.

Så hjælper det heller ikke, at Google+ har omkring 90 millioner registrerede brugere. Ifølge ComScore er populariteten faldende. I november sidste år tilbragte brugerne i gennemsnit 5,1 minutter på tjenesten, i december var det faldet til 4,8 minutter og nu ligger det altså på 3,3 minutter.

Wall Street Journal kalder da også Google+ for en "virtuel spøgelsesby". Det vækker minder om den gamle tjeneste Second Life, der også blev efterladt som en digital ruin.

Problemet er, at Google har haft svært ved at differentiere Google+ i forhold til Facebook. Der er et par unikke funktioner - som muligheden for at lave videokonferencer med op til 10 deltagere - men det er ikke nok til at overbevise folk om, at de skal bruge en masse tid på at opbygge en helt ny social profil.

Hvis man sammenligner med andre sociale netværk halter Google+ også bagefter. Selv det nye Pinterest ligger klart foran - her tilbringer brugerne i gennemsnit 89 minutter om måneden (men der er selvfølgelig langt færre brugere). Hos Twitter er det 21 minutter, LinkedIn ligger på 17 minutter og det gamle MySpace holder stadig sine brugere i 8 minutter om måneden.

I et interview med avisen siger Google-produktchef Bradley Horowitz, at Google+ er mere end blot en internet-destination, og derfor er det svært for tredjeparter at måle trafikken. Google+ skal snarere ses som et ekstra "lag" på andre sites som Gmail og Youtube, som tilføjer sociale netværksfunktioner.

Det betyder f.eks. at Google+ medlemmer som bruger Google-søgemaskinen kan få leveret personaliserede søgeresultater.

Men flere af Googles egne partnere bekræfter overfor avisen, at trafikken har været skuffende.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse