Artikel top billede

Google+ ligner en spøgelsesby

Der er mange brugere på Googles sociale netværk, men de bruger næsten ingen tid på tjenesten.

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet ComScore er Googles sociale netværk stadig en dværg i forhold til Facebook. I gennemsnit tilbringer brugerne kun 3,3 minutter om måneden på Google+. Til sammenligning tilbringer Facebook-brugerne omkring 7,5 timer om måneden på det sociale netværk.

Så hjælper det heller ikke, at Google+ har omkring 90 millioner registrerede brugere. Ifølge ComScore er populariteten faldende. I november sidste år tilbragte brugerne i gennemsnit 5,1 minutter på tjenesten, i december var det faldet til 4,8 minutter og nu ligger det altså på 3,3 minutter.

Wall Street Journal kalder da også Google+ for en "virtuel spøgelsesby". Det vækker minder om den gamle tjeneste Second Life, der også blev efterladt som en digital ruin.

Problemet er, at Google har haft svært ved at differentiere Google+ i forhold til Facebook. Der er et par unikke funktioner - som muligheden for at lave videokonferencer med op til 10 deltagere - men det er ikke nok til at overbevise folk om, at de skal bruge en masse tid på at opbygge en helt ny social profil.

Hvis man sammenligner med andre sociale netværk halter Google+ også bagefter. Selv det nye Pinterest ligger klart foran - her tilbringer brugerne i gennemsnit 89 minutter om måneden (men der er selvfølgelig langt færre brugere). Hos Twitter er det 21 minutter, LinkedIn ligger på 17 minutter og det gamle MySpace holder stadig sine brugere i 8 minutter om måneden.

I et interview med avisen siger Google-produktchef Bradley Horowitz, at Google+ er mere end blot en internet-destination, og derfor er det svært for tredjeparter at måle trafikken. Google+ skal snarere ses som et ekstra "lag" på andre sites som Gmail og Youtube, som tilføjer sociale netværksfunktioner.

Det betyder f.eks. at Google+ medlemmer som bruger Google-søgemaskinen kan få leveret personaliserede søgeresultater.

Men flere af Googles egne partnere bekræfter overfor avisen, at trafikken har været skuffende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere