Artikel top billede

Google+ ligner en spøgelsesby

Der er mange brugere på Googles sociale netværk, men de bruger næsten ingen tid på tjenesten.

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet ComScore er Googles sociale netværk stadig en dværg i forhold til Facebook. I gennemsnit tilbringer brugerne kun 3,3 minutter om måneden på Google+. Til sammenligning tilbringer Facebook-brugerne omkring 7,5 timer om måneden på det sociale netværk.

Så hjælper det heller ikke, at Google+ har omkring 90 millioner registrerede brugere. Ifølge ComScore er populariteten faldende. I november sidste år tilbragte brugerne i gennemsnit 5,1 minutter på tjenesten, i december var det faldet til 4,8 minutter og nu ligger det altså på 3,3 minutter.

Wall Street Journal kalder da også Google+ for en "virtuel spøgelsesby". Det vækker minder om den gamle tjeneste Second Life, der også blev efterladt som en digital ruin.

Problemet er, at Google har haft svært ved at differentiere Google+ i forhold til Facebook. Der er et par unikke funktioner - som muligheden for at lave videokonferencer med op til 10 deltagere - men det er ikke nok til at overbevise folk om, at de skal bruge en masse tid på at opbygge en helt ny social profil.

Hvis man sammenligner med andre sociale netværk halter Google+ også bagefter. Selv det nye Pinterest ligger klart foran - her tilbringer brugerne i gennemsnit 89 minutter om måneden (men der er selvfølgelig langt færre brugere). Hos Twitter er det 21 minutter, LinkedIn ligger på 17 minutter og det gamle MySpace holder stadig sine brugere i 8 minutter om måneden.

I et interview med avisen siger Google-produktchef Bradley Horowitz, at Google+ er mere end blot en internet-destination, og derfor er det svært for tredjeparter at måle trafikken. Google+ skal snarere ses som et ekstra "lag" på andre sites som Gmail og Youtube, som tilføjer sociale netværksfunktioner.

Det betyder f.eks. at Google+ medlemmer som bruger Google-søgemaskinen kan få leveret personaliserede søgeresultater.

Men flere af Googles egne partnere bekræfter overfor avisen, at trafikken har været skuffende.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere