Er antivirus spild af penge?

Mange sikkerheds-eksperter bruger slet ikke antivirus. Den farlige kode slipper alligevel igennem.

Artikel top billede

"Er antivirus-software spild af penge?" lyder den provokerende overskrift i en artikel hos Wired. De fleste computerbrugere regner nok med at antivirus er helt afgørende for at beskytte computeren mod skadelig kode fra nettet, men Wired har talt med flere sikkerheds-eksperter, som ikke selv bruger antivirus.

"Hvis du spørger den gennemsnitlige sikkerheds-ekspert om de bruger antivirus eller ej, så vil en betydelig del af dem svare at de gør de ikke," siger Jeremiah Grossman, der er teknologichef hos White Hat Security.

Forklaringen er meget enkel. Hvis de bliver udsat for et angreb, så er der sandsynligvis tale om en helt ny teknik, som antivirus-programmerne ikke kan detektere. De professionelle sikkerhedsfolk sørger for at undgå mistænkelige websider og undlader at åbne vedhæftede filer - altså de ting, der typisk spreder malware.

Problemet er, at det er rimelig let for de kriminelle at slippe forbi antivirus-beskyttelsen - de kan endda bruge tjenester som Virus Total til at teste om antivirus-software er i stand til at spotte deres malware.

Men samtidig tilføjes det, at de fleste virksomheder sandsynligvis alligevel har brug for antivirus. For det første giver det trods alt en beskyttelse mod de fejl, som de ansatte begår - f.eks. at åbne mistænkelige filer eller besøge de forkerte websteder.

Desuden har mange brancher krav om sikkerhedsstandarder, og det indebærer typisk også at man skal have antivirus installeret på maskinerne.

Budskabet lyder dog, at virksomhederne bør spare på antivirus og i stedet bruge pengene til at analysere trafikken i netværket.

"Jeg mener at vi bruger for mange penge på de forkerte sikkerheds-produkter. Især antivirus. Jeg mener at vi bruger for meget på antivirus og firewalls," siger Grossman.

Det anslås at det globale marked for sikkerheds-software til desktop-computere hos virksomheder har en værdi på næsten 20 mia. kr. om året. De private forbrugere bruger endnu mere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse