Opbrud: Forhandlere dropper distributørerne

Kanalmodellen bliver udfordret, efterhånden som forhandlere oplever, at det er billigere at købe varer hos konkurrenterne end hos distributørerne.

Artikel top billede

Det bliver ikke sagt højt, men flere forhandlere, som CRN har talt med, fravælger nu rutinemæssigt, at købe it-produkter via de officielle distributører, når de skal levere it til kunderne. I mange tilfælde vælger de i stedet at købe varerne i store online-butikker.

De fleste af de forhandlere, som CRN har talt med, går meget stille med dørene. Dels frygter de lidt, hvordan deres kunder måske vil reagere, men især frygter de, hvordan det vil påvirke deres forhold til distributørerne. Det betyder dog ikke, at de køber ind fordækt, hævder de.

"Jeg er registret som forhandler. Det vil sige, at de ved, at jeg sælger varen videre. Det er sket både hos Atea og Dustin," siger en af forhandlerne til CRN.

Læs også: Distributørerne taber kunder til Atea og Dustin

Hos Atea siger koncernchef Claus Hougesen, at han ikke kender noget til, at Atea fungerer som en slags subdistributør i forhold til andre forhandlere.

"Jeg kan ikke afvise, at det sker. Vi har ikke noget særskilt ønske om at sælge til kolleger i markedet, men vi ønsker selvfølgelig at betjene alle vores kunder bedst muligt. Og vand har det jo med at løbe nedad," lyder det fra Claus Hougesen.

Actebis: Det er en "short term-pleasure"

Hos Also Actebis erkender nordisk direktør Torben Qvist, at forhandlerne køber hos de store online-forhandlere.

"Vi oplever nogle gange, at hvis Atea har fået skarpe priser på et produkt, så sælger de det videre til andre forhandlere. Men forhandleren må være klar over, at han vælger "short term pleasure" frem for langsigtet samarbejde," lyder det lakonisk fra Torben Qvist.

Short term pleasure eller pris er ofte argumentet, når de mindre forhandlere fravælger distributører og i stedet køber hos deres online-konkurrenter.

"Når jeg for eksempel skal købe printere, ser jeg ofte, at min indkøbspris hos distributøren er højere, end jeg kan købe varen for hos Pro-shop, Atea eller Dustin. Og så skal jeg tilmed lægge udgiften til fragt og ekspedition oveni. Det hænger jo ikke sammen," siger en forhandler til CRN.

En anden forhandler fortæller, at netop distributørernes krav til, hvor meget man skal købe ind for at få gode priser, ofte er en hindring.

"Vi køber en gang imellem fra Dustin, da det er billigere end at købe det hos en distributør. - med mindre vi køber stort ind, eller fordi vi simpelthen ikke har forhandler-rettighederne til lige præcis det produkt, vi har brug for. Det kan for eksempel være, fordi der er krav til butiksindretning eller udstilling - noget vi aldrig kommer til at opfylde," siger forhandleren.

Lars Krull: Distributører skal passe på


Lars Krull, som i dag sidder som seniorrådgiver på Aalborg Universitet, solgte lige før årtusindskiftet sin distributionsvirksomhed, Lars Krull A/S, til den daværende amerikanske distributionsgigant CHS. Han ser ligheder mellem situationen, da han selv i 90'erne opbyggede sin distributionsforretning og så i dag.

"Jeg fik i sin tid mange kunder, fordi de store distributører heller ikke dengang ville handle med de små forhandlere, som de regnede med, ville dø eller blive opkøbt. Men det skete jo ikke," siger Lars Krull.

Han bemærker dog samtidig, at situationen ikke helt kan sammenlignes.

"Dengang var markedet ineffektivt. Det er det ikke på samme måde i dag," siger han, men advarer alligevel distributørerne om, at de kan være ved at udspille deres egen rolle, når de kræver minimumsindkøb og skærer ned på servicen i forhold til forhandlerne. Han eksemplificerer det med, at distributørerne i dag ikke håndterer garantisager, men henviser til producenterne.

"Alene her yder online-forhandlerne nok lidt mere service, fordi de også leverer direkte til slutkunder," siger Lars Krull.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S