Opbrud: Forhandlere dropper distributørerne

Kanalmodellen bliver udfordret, efterhånden som forhandlere oplever, at det er billigere at købe varer hos konkurrenterne end hos distributørerne.

Artikel top billede

Det bliver ikke sagt højt, men flere forhandlere, som CRN har talt med, fravælger nu rutinemæssigt, at købe it-produkter via de officielle distributører, når de skal levere it til kunderne. I mange tilfælde vælger de i stedet at købe varerne i store online-butikker.

De fleste af de forhandlere, som CRN har talt med, går meget stille med dørene. Dels frygter de lidt, hvordan deres kunder måske vil reagere, men især frygter de, hvordan det vil påvirke deres forhold til distributørerne. Det betyder dog ikke, at de køber ind fordækt, hævder de.

"Jeg er registret som forhandler. Det vil sige, at de ved, at jeg sælger varen videre. Det er sket både hos Atea og Dustin," siger en af forhandlerne til CRN.

Læs også: Distributørerne taber kunder til Atea og Dustin

Hos Atea siger koncernchef Claus Hougesen, at han ikke kender noget til, at Atea fungerer som en slags subdistributør i forhold til andre forhandlere.

"Jeg kan ikke afvise, at det sker. Vi har ikke noget særskilt ønske om at sælge til kolleger i markedet, men vi ønsker selvfølgelig at betjene alle vores kunder bedst muligt. Og vand har det jo med at løbe nedad," lyder det fra Claus Hougesen.

Actebis: Det er en "short term-pleasure"

Hos Also Actebis erkender nordisk direktør Torben Qvist, at forhandlerne køber hos de store online-forhandlere.

"Vi oplever nogle gange, at hvis Atea har fået skarpe priser på et produkt, så sælger de det videre til andre forhandlere. Men forhandleren må være klar over, at han vælger "short term pleasure" frem for langsigtet samarbejde," lyder det lakonisk fra Torben Qvist.

Short term pleasure eller pris er ofte argumentet, når de mindre forhandlere fravælger distributører og i stedet køber hos deres online-konkurrenter.

"Når jeg for eksempel skal købe printere, ser jeg ofte, at min indkøbspris hos distributøren er højere, end jeg kan købe varen for hos Pro-shop, Atea eller Dustin. Og så skal jeg tilmed lægge udgiften til fragt og ekspedition oveni. Det hænger jo ikke sammen," siger en forhandler til CRN.

En anden forhandler fortæller, at netop distributørernes krav til, hvor meget man skal købe ind for at få gode priser, ofte er en hindring.

"Vi køber en gang imellem fra Dustin, da det er billigere end at købe det hos en distributør. - med mindre vi køber stort ind, eller fordi vi simpelthen ikke har forhandler-rettighederne til lige præcis det produkt, vi har brug for. Det kan for eksempel være, fordi der er krav til butiksindretning eller udstilling - noget vi aldrig kommer til at opfylde," siger forhandleren.

Lars Krull: Distributører skal passe på


Lars Krull, som i dag sidder som seniorrådgiver på Aalborg Universitet, solgte lige før årtusindskiftet sin distributionsvirksomhed, Lars Krull A/S, til den daværende amerikanske distributionsgigant CHS. Han ser ligheder mellem situationen, da han selv i 90'erne opbyggede sin distributionsforretning og så i dag.

"Jeg fik i sin tid mange kunder, fordi de store distributører heller ikke dengang ville handle med de små forhandlere, som de regnede med, ville dø eller blive opkøbt. Men det skete jo ikke," siger Lars Krull.

Han bemærker dog samtidig, at situationen ikke helt kan sammenlignes.

"Dengang var markedet ineffektivt. Det er det ikke på samme måde i dag," siger han, men advarer alligevel distributørerne om, at de kan være ved at udspille deres egen rolle, når de kræver minimumsindkøb og skærer ned på servicen i forhold til forhandlerne. Han eksemplificerer det med, at distributørerne i dag ikke håndterer garantisager, men henviser til producenterne.

"Alene her yder online-forhandlerne nok lidt mere service, fordi de også leverer direkte til slutkunder," siger Lars Krull.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S