Artikel top billede

Just-Eat: Konkurrenterne bruger stadig fax

Trods ny million-indsprøjtning har det succesfulde danske start-up ikke tænkt sig at bide skeer med verdens største fastfood-marked: USA.

Det danskstiftede og stærkt ekspansive start-up-firma Just-Eat fik både masser af opmærksomhed og en god portion kapital, da endnu en investor forleden spyttede 360 millioner kroner i selskabet

Kapitalen skal ikke mindst bruges til at opsluge Just-Eats konkurrenter på de markeder i Europa og Sydamerika, hvor pizza-leveringstjenesten med de seje jyske rødder i forvejen sidder godt i det.

Men Just-Eat har ikke tænkt sig at bliver "supersized" på verdens største fastfood-marked, USA.

Landet med de utallige burger-joints, pizza-kæder og tusindtallige leverandører af friturestegte frokostretter er ganske enkelt ikke et område, som Just-Eat finder det værd at bruge energi på lige nu.

"USA er naturligvis det største marked i verden, men så meget større end England er det heller ikke, og det er relativt langt sværere at få succes i USA end på de andre markeder, hvor selskabet er aktivt," siger Just-Eat-boss Klaus Nyengaard til GigaOM.

Hans pointe er, at der i USA allerede er en række meget store og meget professionelle kæder, der bruger masser af penge på markedsføring og ny teknologi. Til sammenligning er Just-Eats konkurrenter i Brazilien, Tyskland og England etc. noget nemmere at slås med - ikke mindst når det gælder den del af pizzaleveringen, der handler om teknologi.

Klaus Nyengaard fortæller ifølge GigaOM, at flere af selskabets konkurrenter stadig benytter en god gammeldags telefax, når ordrene fra sultne kunder kommer ind fra nettet eller en telefoncentral og derfra skal sendes ud til de restauranter, der skal putte pepperoni på pizzadejen.

Hos Just-Eat bruger man særkilte pc-terminaler, der installeres hos hver af de deltagende restauranter, og giver kokken mulighed for at acceptere eller afvise en ordre.

Den teknologi har har hjulpet Just-Eat til at samle i alt 25.000 små restauranter i sit netværk fordelt på foreløbigt 30 forskellige lande.

ComON har tidligere beskrevet udviklingen af det danske fast-food-eventyr i dennne artikel: Fra Aarhus til verden: Just-Eat æder markedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere