Just-Eat: Konkurrenterne bruger stadig fax

Trods ny million-indsprøjtning har det succesfulde danske start-up ikke tænkt sig at bide skeer med verdens største fastfood-marked: USA.

Artikel top billede

Det danskstiftede og stærkt ekspansive start-up-firma Just-Eat fik både masser af opmærksomhed og en god portion kapital, da endnu en investor forleden spyttede 360 millioner kroner i selskabet

Kapitalen skal ikke mindst bruges til at opsluge Just-Eats konkurrenter på de markeder i Europa og Sydamerika, hvor pizza-leveringstjenesten med de seje jyske rødder i forvejen sidder godt i det.

Men Just-Eat har ikke tænkt sig at bliver "supersized" på verdens største fastfood-marked, USA.

Landet med de utallige burger-joints, pizza-kæder og tusindtallige leverandører af friturestegte frokostretter er ganske enkelt ikke et område, som Just-Eat finder det værd at bruge energi på lige nu.

"USA er naturligvis det største marked i verden, men så meget større end England er det heller ikke, og det er relativt langt sværere at få succes i USA end på de andre markeder, hvor selskabet er aktivt," siger Just-Eat-boss Klaus Nyengaard til GigaOM.

Hans pointe er, at der i USA allerede er en række meget store og meget professionelle kæder, der bruger masser af penge på markedsføring og ny teknologi. Til sammenligning er Just-Eats konkurrenter i Brazilien, Tyskland og England etc. noget nemmere at slås med - ikke mindst når det gælder den del af pizzaleveringen, der handler om teknologi.

Klaus Nyengaard fortæller ifølge GigaOM, at flere af selskabets konkurrenter stadig benytter en god gammeldags telefax, når ordrene fra sultne kunder kommer ind fra nettet eller en telefoncentral og derfra skal sendes ud til de restauranter, der skal putte pepperoni på pizzadejen.

Hos Just-Eat bruger man særkilte pc-terminaler, der installeres hos hver af de deltagende restauranter, og giver kokken mulighed for at acceptere eller afvise en ordre.

Den teknologi har har hjulpet Just-Eat til at samle i alt 25.000 små restauranter i sit netværk fordelt på foreløbigt 30 forskellige lande.

ComON har tidligere beskrevet udviklingen af det danske fast-food-eventyr i dennne artikel: Fra Aarhus til verden: Just-Eat æder markedet.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse