Der skal tjenes flere penge - især i Europa. Sådan lyder budskabet fra den amerikanske distributionskoncern Tech Data, som i årets første tre måneder øgede sin indtjeningsmargen fra 1,2 procent til næsten 1,4 procent. Der er dog stadig et stykke vej til koncernens mål om en margen for hele 2012 på 1,55 procent.
Tech Datas indtjening er dog fortsat stærkest i Nord- og Sydamerika, hvor indtjeningen allerede ligger på den gode side af to procent, mens det tilsvarende tal for det europæiske marked ligger på knap en procent.
Den øgede indtjening i årets første kvartal er sket på trods af et fald i de samlede salgsindtægter på næsten syv procent - fra 36,9 milliarder kroner i samme kvartal i fjor til 34,4 milliarder kroner i år.
Halvdelen af nedgangen skyldes ifølge Tech Data, at en række udenlandske valutaer er faldet i forhold til den amerikanske dollar, mens den anden halvdel hænger sammen med ændringer i afregninger med producenter og andre leverandører.
Korrigeret for disse forhold er salget faktisk gået smule frem, lyder det fra Tech Datas koncernchef Robert Dutkowsky.
"Vi er tilfredse med en solid start på vores regnskabsår med en rekordstor indtjening," siger Dutkowsky i en kommentar til kvartalsregnskabet.
Presset for højere profit er blandt andet slået igennem i Danmark, hvor landechef Hanne Sjøberg for nylig varslede indfasning af en fælles "koncernmodel" med udvidelse af forretningsområderne på det danske marked.