Yahoo ramt af stort password-tyveri

Hackere har fået fat i næsten en halv million kodeord hos Yahoo.

Det ser ud til at hackere er trængt ind i en database hos Yahoo og har kopieret brugerdata i stort omfang. Ifølge sikkerheds-firmaet TrustedSec er der tale om mere end 450.000 kodeord i klar tekst, som nu er lagt ud på nettet. De er tilsyneladende stjålet hos voice-over-ip tjenesten Yahoo Voice.

Det menes at hackerne har brugt en angrebsmetode kaldet SQL Injection, og det tyder på at sikkerheden hos Yahoo har været meget mangelfuld.

"Vi håber at alle de parter som er ansvarlige for at styre sikkerheden i dette sub-domæne vil tage dette som en øjenåbner og ikke som en trussel. Der har været mange sikkerhedshuller i Yahoos servere som har forvoldt meget større skade end vores afsløring," skriver hackerne i bunden af filen med kodeordene.

Det anbefales nu at Yahoo-brugerne bør ændre deres kodeord. Hvis man anvender det samme kodeord på andre tjenester, bør man også ændre kodeordet her.

Yahoo-angrebet er kun det seneste i en lang serie af password-tyverier. Både LinkedIn, eHarmony og Last.fm har haft hackere på besøg i den seneste tid, og i begyndelsen af juni blev der offentliggjort en liste med otte millioner kodeord.

Yahoo har indtil videre ikke ønsket at kommentere eller bekræfte det seneste password-tyveri.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Sådan øger du din konkurrencefordel ved investering i nye it-systemer
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.