Journalist fik stjålet sit digitale liv

En Wired-journalist fik sit digitale liv ødelagt i løbet af en time. Han placerer ansvaret hos Apple og Amazon.

Artikel top billede

Det må være enhver it-brugers værste mareridt. "How Apple and Amazon Security Flaws Led to My Epic Hacking" lyder overskriften på en artikel hos Wired, hvor journalisten Mat Honan fortæller, hvordan han blev serie-hacket sidste fredag. En ukendt person ringede til Apples support-hotline og fik udleveret journalistens erstatnings-kodeord til iCloud, hvorefter han fik fjernslettet sin iPhone, iPad og MacBook.

Men ikke nok med det. Hans Google-konto blev også overtaget og slettet. Hans Twitter-konto blev hacket og brugt til at sprede racistiske budskaber. Han mistede et års billeder af sin datter på MacBook'en og en masse dokumenter og e-mails, som kun var gemt på denne computer. Hele dette digitale mord skete inden for en time.

Mat Honan placerer den største del af ansvaret hos Apple, som udleverede kodeordet til en fremmed person i telefonen, selv om denne ikke kunne svare på de nødvendige sikkerheds-spørgsmål.

Men Amazon bærer også en del af skylden, mener han. Hackeren har nemlig også ringet til Amazon og afleveret et nyt kreditkort-nummer til Honans Amazons-konto. Herefter kunne han ringe igen og - ved at oplyse det samme nummer - ændre mailadressen for kontoen, hvorefter der var fuld adgang til at hente oplysninger fra denne konto.

Disse data - herunder de sidste fire cifre fra det oprindelige kreditkort - blev så brugt til at snyde Apple, som netop kræver disse oplysninger, når man ringer til supporten.

Samtidig erkender journalisten dog, at han også selv bærer en del af ansvaret. Hans konti på forskellige tjenester var forbundet på en sådan måde, at det var nemt at overtage dem alle, når først hackeren havde fået adgang til én af dem. Desuden havde han forsømt at tage backup af sine data.

Men Honan mener, at sagen viser et fundamentalt problem med sikkerheden i cloud-tjenester. En stor del af vores data lever efterhånden i skyen - og de kan altså forsvinde i løbet af et øjeblik. Det kræver helt nye sikkerheds-foranstaltninger for at beskytte data.

Wired har snakket med Apple, som erkender, at nogle af selskabets interne sikkerheds-regler kan være overtrådt i den aktuelle sag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job