"Vi har klaret det". Sådan lyder meldingen fra stifteren af det sociale netværk App.net, Dalton Caldwell, der havde sat som mål at samle 500.000 dollar i løbet af 30 dage til sit projekt. I skrivende stund er der indsamlet over 640.000 dollar eller mere end 3,8 mio. kr., og dermed er målet altså nået.
Visionen er at skabe et reklamefrit socialt netværk, hvor brugerne og udviklerne kommer i første række - og ikke annoncørerne.
"Vi mener, at annoncebetalte sociale tjenester er så grundlæggende i modstrid med brugernes og udviklernes interesser, at det er nødvendigt at gøre noget," hedder det på join.app.net.
Her kan man forpligte sig til at betale 50 dollar for et års medlemskab eller 100 dollar for adgang til API'en og udviklerværktøjer. Hvis man betaler 1.000 dollar, er der telefonisk support og et møde med Dalton i San Francisco. Næsten 10.000 brugere har allerede bidraget.
App.net er stadig i alpha-fasen, og tjenesten bliver beskrevet som et alternativ til Twitter. Dalton kritiserer, at Twitter sælger brugernes data og gør det sværere for andre firmaer at få adgang til Twitters API.
Hos App.net slipper man helt for reklamer, men til gengæld skal man betale for at bruge tjenesten.
En række udviklere har allerede meldt ud, at de vil udvikle applikationer til tjenester, herunder skaberne af den populære tjeneste Buffer, der sender tidsforskudte beskeder på Twitter, Facebook og LinkedIn. På denne liste kan man se de aktuelle projekter.
Tidligere har blandt andet Diaspora forsøgt at skabe et åbent alternativ til Facebook. Her brugte man også crowdfunding-princippet til at samle penge til projektet.