Nu kan du snart købe burgere med mobilen

Mobile betalinger bliver spået en stor fremtid. Nu har PayPal startet en stor test i Frankrig.

Artikel top billede

PayPal tester nu mobile betalinger hos McDonald's i 30 fast-food-restauranter i Frankrig. Det melder Reuters. Brugeren kan aflevere bestillingen med deres smartphone eller pc og betale med PayPal. I restauranten er der så indrettet en særlig kasse, hvor man kan afhente sine bestilte varer.

For McDonald's betyder det, man kan gøre køerne og dermed ventetiden kortere. Tidligere i år kunne McDonald's fremvise en mobil betalingsløsning med tilhørende app på en franchise-konference i Florida.

Der er store forventninger til mobile betalinger, og PayPal bliver sat under pres af rivalen Square, som netop har indgået en aftale med Starbucks. Ikke nok med, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe.

Starbucks har også investeret 150 mio. kr. i Square og kommer med i bestyrelsen.

Når det gælder mobile betalinger, kæmper små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.

New York Times skrev i sidste uge, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger.

Dét må gøre ondt hos PayPal, som altså nu har indgået sin egen alliance med McDonald's.

En analytiker hos Wedbush Securities bekræfter over for Reuters, at Starbucks-aftalen har sat PayPal under pres.

"McDonald's ville helt bestemt være en gigant. Hvis McDonald's kunder kan stå i kø og bestille med deres telefon og betale med PayPal, så betyder det, at selskabet kan øge sin rækkevidde meget betydeligt," siger analytikeren Gil Luria.

Det ventes, at forsøget skal udvides til flere europæiske lande, hvis det bliver en succes i Frankrig.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird