Nu kan du snart købe burgere med mobilen

Mobile betalinger bliver spået en stor fremtid. Nu har PayPal startet en stor test i Frankrig.

Artikel top billede

PayPal tester nu mobile betalinger hos McDonald's i 30 fast-food-restauranter i Frankrig. Det melder Reuters. Brugeren kan aflevere bestillingen med deres smartphone eller pc og betale med PayPal. I restauranten er der så indrettet en særlig kasse, hvor man kan afhente sine bestilte varer.

For McDonald's betyder det, man kan gøre køerne og dermed ventetiden kortere. Tidligere i år kunne McDonald's fremvise en mobil betalingsløsning med tilhørende app på en franchise-konference i Florida.

Der er store forventninger til mobile betalinger, og PayPal bliver sat under pres af rivalen Square, som netop har indgået en aftale med Starbucks. Ikke nok med, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe.

Starbucks har også investeret 150 mio. kr. i Square og kommer med i bestyrelsen.

Når det gælder mobile betalinger, kæmper små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.

New York Times skrev i sidste uge, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger.

Dét må gøre ondt hos PayPal, som altså nu har indgået sin egen alliance med McDonald's.

En analytiker hos Wedbush Securities bekræfter over for Reuters, at Starbucks-aftalen har sat PayPal under pres.

"McDonald's ville helt bestemt være en gigant. Hvis McDonald's kunder kan stå i kø og bestille med deres telefon og betale med PayPal, så betyder det, at selskabet kan øge sin rækkevidde meget betydeligt," siger analytikeren Gil Luria.

Det ventes, at forsøget skal udvides til flere europæiske lande, hvis det bliver en succes i Frankrig.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil