Biblioteker: eReolen er ikke død

Bibliotekernes eReolen blev erklæret død på landsdækkende tv. Men det er den langt fra, siger bibliotekerne, der indirekte beskylder de danske forlag for at forhandle gennem medierne.

Artikel top billede

(Foto: Det Kongelige Bibliotek /)

Den populære digitale udlånstjeneste eReolen blev i denne uge lagt i graven på direkte fjernsyn.

Men tjenesten er langt fra død.

I programmet Kulturen på TV 2 News blev det proklameret, at: "eReolen overlever ikke". Dødsdommen blev givet af en forlagsrepræsentant, der ikke kunne se, hvordan eReolen skulle kunne fortsætte som hidtil, og at der skal laves en ny forsøgsordning.

eReolen har hele tiden været planlagt som en etårig forsøgsperiode støttet af Kulturstyrelsen. Men udlånstjenesten skulle overgå til almindelig drift, når forsøgsperioden udløber i år. Og det skal den stadig. Det er derfor misvisende, at forlagsbranchen forsøger at lægge tjenesten i graven, siger bibliotekerne.

"Det har intet på sig. eReolen findes også efter 1. november 2012 - naturligvis. Det vil aldrig være forlagene, der definerer bibliotekernes digitale services - især ikke hvor disse baserer sig på en rimelig honorering for adgang til indhold," siger Bo Fristed, projektleder for eReolen og ansat ved Aarhus Bibliotek.

Forhandling i det åbne

Uenigheden om eReolens fremtidsperspektiver skyldes, at biblioteker og forlagsbranchen skal blive enige om, hvad det skal koste at udlåne ebøger, og hvilke eventuelle begrænsninger der skal tilføjes.

Udlåning af ebøger har vist sig at være populært blandt danskerne, og derfor frygter bogbranchen, at det kan gå ud over deres mulighed for at sælge ebøger til danskerne.

"Forhandlinger om en ny aftale for afregning til forlag og dermed forfattere har været i gang i de sidste måneder, og vi er stadig i gang. Parterne har aftalt, at der forhandles for lukkede døre, og ikke i pressen. Den aftale respekterer vi naturligvis," siger Bo Fristed og indikerer dermed, at forlagene ikke har levet op til den aftale.

Men hvis parterne ikke bliver enige, kan fakta vel sagtens blive, at eReolen bliver nødt til at lukke?

Nej, siger Bo Fristed.

"Det kan godt være, at det bliver med noget andet indhold, at der ikke vil være så mange nye bestsellere på hylderne, eller at de bagvedliggende modeller for afregning med forlagene er forandrede. Men eReolen vil fortsætte som ebogstilbud også i fremtiden - et tilbud der er skabt af bibliotekerne for borgerne."

eReolen har eksisteret i snart et år for at teste platformen og teknikken. Alle biblioteker i Danmark på nær ét har deltaget i eReolen i forsøgsperioden.

Det er meningen, at eReolen skal fortsætte som en del af Danskernes Digitale Bibliotek. Men spørgsmålet er stadig, hvilket og hvor meget indhold bibliotekerne kan præsentere for borgerne i 2013.

Læs også:

Forlagene græder - Bibliotekerne har succes med e-bøger

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil