Røde ører hos Storebælt - blottede Dankort-oplysninger

A/S Storebælt ville gøre det nemt for sine kunder og undlod derfor at kryptere kreditkort-oplysninger. Men i stedet har de gjort det nemt for kriminelle.

Artikel top billede

Som en service til glemsomme eller uheldige kunder har A/S Storebælt tilbudt at genbestille Dankort-kvitteringer på hjemmesiden Storebaelt.dk - hvis bilisterne ikke fik kvitteringen med ved overfarten.

For at bestille en kvittering kunne man på hjemmesiden nøjes med at indtaste sit Dankort-nummer. Men stik mod reglerne blev hele nummeret sendt af sted ukrypteret.

Storebælt.dk gav det røde ører, da ComON spurgte til den praksis.

"Det er en øjenåbner for mig, som både gør mig ked af det og glad. For nu kan vi da få rettet op på det," siger Peter Christensen, it-chef ved A/S Storebælt.

Det var ikke kun indtastningen, der var usikker. Også de email-svar, som kunderne modtog, indeholdt hele kreditkortnumre - uden at skjule cifre i nummeret.

"Det er klart en fejl at sende data i klar tekst. Det er en praksis, jeg ikke har været opmærksom på. Det bunder i, at Kundeservice gerne har villet give en god service til kunderne, som har fået en nem mulighed for at bestille nye kvitteringer. Men vi har nok haft lidt for meget fokus på at servicere kunderne frem for at se på, hvad vi kan og må," siger Peter Christensen.

Storebælt har nu stoppet muligheden for at bestille kvitteringer med Dankort-nummeret. Nu kan man kun bestille kvitteringer med sit BroBizz-nummer.

"Vi vil hellere give køb på servicen end sikkerheden".

Risikoen for kikset håndtering af kundernes data skulle i fremtiden blive endnu mindre. A/S Storebælt er i færd med at lægge al håndtering ud til Dibs, så Storebæltsforbindelsen ikke selv er i berøring med oplysningerne. Dette arbejde burde være afsluttet om tre måneder.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse