Artikel top billede

(Foto: churchstreetmarketplace, creative commons fra Flickr)

Medier: Forbud mod lyd i annoncer ødelægger konkurrencen

Politiker efterlyser forbud mod lyd i reklamer. Men regelsættet har eksisteret siden 2004.

Socialdemokratiets it- og teleordfører, Trine Bramsen, skabte i sidste uge overskrifter med sit forslag om at forbyde lyd, der afspilles, uden at man har klikket på "play" i bannerreklamer.

Men der er ikke brug for forbud, mener brancheforeningen Danske Medier. Der findes allerede velfungerende regler, og et forbud kan ende med at spænde økonomisk ben for hjemmesider og annoncører, lyder argumentet.

Trine Bramsen mener, at larmende reklamer er så forstyrrende, at der bør lovgives om dem, ligesom der er regler for, hvordan reklamer udformes i det offentlige rum.
 
Men Danske Medier mener, at de branchestandarder, som har eksisteret siden 2004, holder de værste reklamer fra døren.

Branchestandarderne aftalt mellem medier og annoncører anbefaler, at der bør være en tydelig start- og stop-knap i et banner med lyd. Branchen accepterer, at lyd startes blot ved mouse over, men at lyden i så fald først bør afspilles, ét sekund efter at man har ført musen hen over banneret, og at den skal standse straks, når man fjerner musen fra bannerannoncen.

"Bannerannoncer er den væsentligste indtægtskilde for netmedierne, og lyd er en del af mange annoncer. Hvis man skulle finde på at forbyde brug af lyd, vil det kunne få konsekvenser for mediernes annonceindtægter, da det kan presse priserne. Og dét på et annoncemarked, der i forvejen er meget presset," siger Morten Helveg Petersen, viceadministrerende direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

"Skru selv ned for lyden"

Men it- og teleordføreren vil have branchen til at droppe lyd i reklamer fuldstændig.

"Jeg så langt hellere, at branchen selv lod være med at bruge disse dybt generende reklamer, hvor man ikke selv aktivt aktiverer lyd. Så ville vi undgå at skulle tage politisk aktion på dette produktivitetsnedsættende reklameindslag på vores computere," siger Trine Bramsen (S) til ComON.

Hun ser ikke et konkurrenceforvridende aspekt i at have retningslinjer for lyd, der kun gælder i Danmark.

"Jeg har nu rejst ideen over for de øvrige regeringspartier, der er positive. Vi skal dog under alle omstændigheder have det teknisk og juridisk vurderet, før det bliver et reelt lovforslag. Der vil det konkurrencemæssige element naturligvis også indgå," siger hun.

Debattøren Henrik Dahl mener ikke, at det er en politisk opgave at skabe ro i bannerannoncer. Han skriver sarkastisk i Berlingske, at Trine Bramsen og andre, der lader sig irritere over lyden, skal vide, at alle computere er udstyret med en volumenknap, som kan skrues op og ned.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis