Artikel top billede

Medier: Forbud mod lyd i annoncer ødelægger konkurrencen

Politiker efterlyser forbud mod lyd i reklamer. Men regelsættet har eksisteret siden 2004.

Socialdemokratiets it- og teleordfører, Trine Bramsen, skabte i sidste uge overskrifter med sit forslag om at forbyde lyd, der afspilles, uden at man har klikket på "play" i bannerreklamer.

Men der er ikke brug for forbud, mener brancheforeningen Danske Medier. Der findes allerede velfungerende regler, og et forbud kan ende med at spænde økonomisk ben for hjemmesider og annoncører, lyder argumentet.

Trine Bramsen mener, at larmende reklamer er så forstyrrende, at der bør lovgives om dem, ligesom der er regler for, hvordan reklamer udformes i det offentlige rum.
 
Men Danske Medier mener, at de branchestandarder, som har eksisteret siden 2004, holder de værste reklamer fra døren.

Branchestandarderne aftalt mellem medier og annoncører anbefaler, at der bør være en tydelig start- og stop-knap i et banner med lyd. Branchen accepterer, at lyd startes blot ved mouse over, men at lyden i så fald først bør afspilles, ét sekund efter at man har ført musen hen over banneret, og at den skal standse straks, når man fjerner musen fra bannerannoncen.

"Bannerannoncer er den væsentligste indtægtskilde for netmedierne, og lyd er en del af mange annoncer. Hvis man skulle finde på at forbyde brug af lyd, vil det kunne få konsekvenser for mediernes annonceindtægter, da det kan presse priserne. Og dét på et annoncemarked, der i forvejen er meget presset," siger Morten Helveg Petersen, viceadministrerende direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

"Skru selv ned for lyden"

Men it- og teleordføreren vil have branchen til at droppe lyd i reklamer fuldstændig.

"Jeg så langt hellere, at branchen selv lod være med at bruge disse dybt generende reklamer, hvor man ikke selv aktivt aktiverer lyd. Så ville vi undgå at skulle tage politisk aktion på dette produktivitetsnedsættende reklameindslag på vores computere," siger Trine Bramsen (S) til ComON.

Hun ser ikke et konkurrenceforvridende aspekt i at have retningslinjer for lyd, der kun gælder i Danmark.

"Jeg har nu rejst ideen over for de øvrige regeringspartier, der er positive. Vi skal dog under alle omstændigheder have det teknisk og juridisk vurderet, før det bliver et reelt lovforslag. Der vil det konkurrencemæssige element naturligvis også indgå," siger hun.

Debattøren Henrik Dahl mener ikke, at det er en politisk opgave at skabe ro i bannerannoncer. Han skriver sarkastisk i Berlingske, at Trine Bramsen og andre, der lader sig irritere over lyden, skal vide, at alle computere er udstyret med en volumenknap, som kan skrues op og ned.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere