Butikker misbruges som udstillingslokaler for nethandel

Det har aldrig været lettere at tjekke prisen online, mens man står i butikken - og købe varen et helt andet sted.

Artikel top billede

Det såkaldte "showrooming" er et stigende problem for detail-handelen. Det er en kombination af nethandel og smartphones, der har gjort forbrugerne mere troløse. Ifølge en undersøgelse fra softwarefirmaet Aprimo og Forrester Research er det én ud af fem forbrugere, der anvender showrooming.

Det betyder kort fortalt, at de benytter butikken som en slags udstillingslokale. De besøger butikken for at prøve tøj eller sko eller for at teste et produkt, hvorefter de finder den bedste pris online med deres smartphone.

En tredjedel af de adspurgte forbrugere, som benytter showrooming, svarer, at de ender med at købe produktet et helt andet sted.

Forrester Research skriver i sin blog, at der er grund til bekymring for forretningerne. Ifølge undersøgelsen er det ikke kun dyr elektronik, køkkenapparater og mode, hvor forbrugerne jagter billigere priser online, men også dagligvarer.

Mange forventer at bruge mobilen endnu mere i fremtiden til at finde lavere priser, og forbrugerne har ingen dårlig samvittighed ved at "misbruge" de fysiske butikker som udstillingslokaler.

Det er en fordel for Amazon og andre netbutikker, som ikke er til stede i den fysiske verden. De kan holde priserne lave ved at spare på lokaler og personale, mens de fysiske butikker stadig er dyrere og derfor må se kunderne forsvinde til netbutikkerne, når først de har fundet den ønskede vare.

Den gode nyhed for butikkerne er så, at de fleste forbrugere med smartphones kun "showroomer" nogle få gange om måneden. Det er trods alt nemmere bare at handle i butikken.

Aprimo mener, at de traditionelle butikker nu skal forberede sig på, at showrooming vil stige, og det vil ramme deres salg.

"Der er måder for detailhandlere at tilpasse sig disse nye betingelser. Den ene måde er at lede salg til deres online butik gennem målrettede tilbud i butikken eller via lokalisering, hvor man rent teknisk registrerer om kunden er i butikken eller ej når han eller hun surfer på nettet og så forsøger at lukke kunden til den egne webshop med betalt bannerplads. En anden mulighed er at engagere kunden på det følelsesmæssige plan med "den store oplevelse", hvor kunden simpelhen fristet til at købe her og nu," siger Per Jensen, Sales Manager for Aprimo i Skandinavien.

Showrooming fænomenet er stadig i sin vorden, men forventes at vokse eksponentielt. En tredjedel af dem, der endnu ikke har prøvet showrooming, erkender, at det ikke gået op for dem, at muligheden overhovedet foreligger. Vinderne er online-butikkerne, som generelt har lavere priser.

Forrester anbefaler loyalitets-programmer og bedre uddannelse af butikspersonalet for at stoppe kundeflugten.

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job