Butikker misbruges som udstillingslokaler for nethandel

Det har aldrig været lettere at tjekke prisen online, mens man står i butikken - og købe varen et helt andet sted.

Artikel top billede

Det såkaldte "showrooming" er et stigende problem for detail-handelen. Det er en kombination af nethandel og smartphones, der har gjort forbrugerne mere troløse. Ifølge en undersøgelse fra softwarefirmaet Aprimo og Forrester Research er det én ud af fem forbrugere, der anvender showrooming.

Det betyder kort fortalt, at de benytter butikken som en slags udstillingslokale. De besøger butikken for at prøve tøj eller sko eller for at teste et produkt, hvorefter de finder den bedste pris online med deres smartphone.

En tredjedel af de adspurgte forbrugere, som benytter showrooming, svarer, at de ender med at købe produktet et helt andet sted.

Forrester Research skriver i sin blog, at der er grund til bekymring for forretningerne. Ifølge undersøgelsen er det ikke kun dyr elektronik, køkkenapparater og mode, hvor forbrugerne jagter billigere priser online, men også dagligvarer.

Mange forventer at bruge mobilen endnu mere i fremtiden til at finde lavere priser, og forbrugerne har ingen dårlig samvittighed ved at "misbruge" de fysiske butikker som udstillingslokaler.

Det er en fordel for Amazon og andre netbutikker, som ikke er til stede i den fysiske verden. De kan holde priserne lave ved at spare på lokaler og personale, mens de fysiske butikker stadig er dyrere og derfor må se kunderne forsvinde til netbutikkerne, når først de har fundet den ønskede vare.

Den gode nyhed for butikkerne er så, at de fleste forbrugere med smartphones kun "showroomer" nogle få gange om måneden. Det er trods alt nemmere bare at handle i butikken.

Aprimo mener, at de traditionelle butikker nu skal forberede sig på, at showrooming vil stige, og det vil ramme deres salg.

"Der er måder for detailhandlere at tilpasse sig disse nye betingelser. Den ene måde er at lede salg til deres online butik gennem målrettede tilbud i butikken eller via lokalisering, hvor man rent teknisk registrerer om kunden er i butikken eller ej når han eller hun surfer på nettet og så forsøger at lukke kunden til den egne webshop med betalt bannerplads. En anden mulighed er at engagere kunden på det følelsesmæssige plan med "den store oplevelse", hvor kunden simpelhen fristet til at købe her og nu," siger Per Jensen, Sales Manager for Aprimo i Skandinavien.

Showrooming fænomenet er stadig i sin vorden, men forventes at vokse eksponentielt. En tredjedel af dem, der endnu ikke har prøvet showrooming, erkender, at det ikke gået op for dem, at muligheden overhovedet foreligger. Vinderne er online-butikkerne, som generelt har lavere priser.

Forrester anbefaler loyalitets-programmer og bedre uddannelse af butikspersonalet for at stoppe kundeflugten.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S