Butikker misbruges som udstillingslokaler for nethandel

Det har aldrig været lettere at tjekke prisen online, mens man står i butikken - og købe varen et helt andet sted.

Artikel top billede

Det såkaldte "showrooming" er et stigende problem for detail-handelen. Det er en kombination af nethandel og smartphones, der har gjort forbrugerne mere troløse. Ifølge en undersøgelse fra softwarefirmaet Aprimo og Forrester Research er det én ud af fem forbrugere, der anvender showrooming.

Det betyder kort fortalt, at de benytter butikken som en slags udstillingslokale. De besøger butikken for at prøve tøj eller sko eller for at teste et produkt, hvorefter de finder den bedste pris online med deres smartphone.

En tredjedel af de adspurgte forbrugere, som benytter showrooming, svarer, at de ender med at købe produktet et helt andet sted.

Forrester Research skriver i sin blog, at der er grund til bekymring for forretningerne. Ifølge undersøgelsen er det ikke kun dyr elektronik, køkkenapparater og mode, hvor forbrugerne jagter billigere priser online, men også dagligvarer.

Mange forventer at bruge mobilen endnu mere i fremtiden til at finde lavere priser, og forbrugerne har ingen dårlig samvittighed ved at "misbruge" de fysiske butikker som udstillingslokaler.

Det er en fordel for Amazon og andre netbutikker, som ikke er til stede i den fysiske verden. De kan holde priserne lave ved at spare på lokaler og personale, mens de fysiske butikker stadig er dyrere og derfor må se kunderne forsvinde til netbutikkerne, når først de har fundet den ønskede vare.

Den gode nyhed for butikkerne er så, at de fleste forbrugere med smartphones kun "showroomer" nogle få gange om måneden. Det er trods alt nemmere bare at handle i butikken.

Aprimo mener, at de traditionelle butikker nu skal forberede sig på, at showrooming vil stige, og det vil ramme deres salg.

"Der er måder for detailhandlere at tilpasse sig disse nye betingelser. Den ene måde er at lede salg til deres online butik gennem målrettede tilbud i butikken eller via lokalisering, hvor man rent teknisk registrerer om kunden er i butikken eller ej når han eller hun surfer på nettet og så forsøger at lukke kunden til den egne webshop med betalt bannerplads. En anden mulighed er at engagere kunden på det følelsesmæssige plan med "den store oplevelse", hvor kunden simpelhen fristet til at købe her og nu," siger Per Jensen, Sales Manager for Aprimo i Skandinavien.

Showrooming fænomenet er stadig i sin vorden, men forventes at vokse eksponentielt. En tredjedel af dem, der endnu ikke har prøvet showrooming, erkender, at det ikke gået op for dem, at muligheden overhovedet foreligger. Vinderne er online-butikkerne, som generelt har lavere priser.

Forrester anbefaler loyalitets-programmer og bedre uddannelse af butikspersonalet for at stoppe kundeflugten.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S