Artikel top billede

Butikker misbruges som udstillingslokaler for nethandel

Det har aldrig været lettere at tjekke prisen online, mens man står i butikken - og købe varen et helt andet sted.

Det såkaldte "showrooming" er et stigende problem for detail-handelen. Det er en kombination af nethandel og smartphones, der har gjort forbrugerne mere troløse. Ifølge en undersøgelse fra softwarefirmaet Aprimo og Forrester Research er det én ud af fem forbrugere, der anvender showrooming.

Det betyder kort fortalt, at de benytter butikken som en slags udstillingslokale. De besøger butikken for at prøve tøj eller sko eller for at teste et produkt, hvorefter de finder den bedste pris online med deres smartphone.

En tredjedel af de adspurgte forbrugere, som benytter showrooming, svarer, at de ender med at købe produktet et helt andet sted.

Forrester Research skriver i sin blog, at der er grund til bekymring for forretningerne. Ifølge undersøgelsen er det ikke kun dyr elektronik, køkkenapparater og mode, hvor forbrugerne jagter billigere priser online, men også dagligvarer.

Mange forventer at bruge mobilen endnu mere i fremtiden til at finde lavere priser, og forbrugerne har ingen dårlig samvittighed ved at "misbruge" de fysiske butikker som udstillingslokaler.

Det er en fordel for Amazon og andre netbutikker, som ikke er til stede i den fysiske verden. De kan holde priserne lave ved at spare på lokaler og personale, mens de fysiske butikker stadig er dyrere og derfor må se kunderne forsvinde til netbutikkerne, når først de har fundet den ønskede vare.

Den gode nyhed for butikkerne er så, at de fleste forbrugere med smartphones kun "showroomer" nogle få gange om måneden. Det er trods alt nemmere bare at handle i butikken.

Aprimo mener, at de traditionelle butikker nu skal forberede sig på, at showrooming vil stige, og det vil ramme deres salg.

"Der er måder for detailhandlere at tilpasse sig disse nye betingelser. Den ene måde er at lede salg til deres online butik gennem målrettede tilbud i butikken eller via lokalisering, hvor man rent teknisk registrerer om kunden er i butikken eller ej når han eller hun surfer på nettet og så forsøger at lukke kunden til den egne webshop med betalt bannerplads. En anden mulighed er at engagere kunden på det følelsesmæssige plan med "den store oplevelse", hvor kunden simpelhen fristet til at købe her og nu," siger Per Jensen, Sales Manager for Aprimo i Skandinavien.

Showrooming fænomenet er stadig i sin vorden, men forventes at vokse eksponentielt. En tredjedel af dem, der endnu ikke har prøvet showrooming, erkender, at det ikke gået op for dem, at muligheden overhovedet foreligger. Vinderne er online-butikkerne, som generelt har lavere priser.

Forrester anbefaler loyalitets-programmer og bedre uddannelse af butikspersonalet for at stoppe kundeflugten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere