Slut med telefonkø: Julebranderter blev kørt hjem med taxa-apps

Taxa-firmaer har oplevet markante stigninger i digitale bookinger i julen. App-bestillinger er ved at dræbe telefonopkaldet som den foretrukne måde at bestille taxa på.

Artikel top billede

Det bliver længere og længere mellem telefonopkaldene til de danske taxaselskaber.

I stedet vælger flere og flere taxa-kunder at bruge smartphone-apps, når de skal bestille deres taxa.

Ifølge flere danske taxaselskaber var det især tilfældet i årets store taxamåned, december, hvor mange danskere traditionelt vælger at lade deres julefrokost- og nytårsbranderter transportere hjem i en taxa.

Taxa 4x35, der med afdelinger i København, Kolding og Horsens er et af Danmarks største taxafirmaer, har gennem næsten halvandet år givet kunderne mulighed for at bestille taxa via smartphones.

Og det tilbud har virksomheden oplevet en støt stigende interesse for.

Fordobling i december

Jonas Schmidt, der er salgs- og marketingchef i Taxa 4x35, oplyser, at brugen af virksomhedens app blev mere end fordoblet i december.

Taxa 4x35 oplever en tendens, hvor der hver eneste måned kommer færre telefon-bookinger og flere digitale bestillinger, og ifølge Jonas Schmidt bliver flertallet af alle taxaer i dag bestilt digitalt.

"I 2011 var 60 procent af alle vores bookinger per telefon, mens de resterende 40 procent var elektroniske. Men ved udgangen af 2012 er 52 procent af alle vores bookinger elektroniske," siger Jonas Schmidt til ComON.

Elektroniske bookinger omfatter bestilling via 4x35's egen app, bestillinger via app'en Click A Taxi, som selskabet samarbejder med, samt almindelige internet-bestillinger. 

Samarbejde med iværksætter-app

Når Taxa 4x35 ikke blot har sin egen app, men også samarbejder med den dansk-udviklede taxa-app Click A Taxi, skyldes det ifølge Jonas Schmidt, at Taxa 4x35 har en forventning om, at man med Click A Taxi får bedre fat i segmentet af turister og forretningsrejsende.

Click A Taxis tjeneste samler taxaselskaber fra ikke blot hele Danmark, men store dele af Europa.

Det betyder, at uanset om du befinder dig i København, Århus eller London, kan du blot åbne din Click A Taxi-app og bestille en taxa.

"Click A Taxi er ved at udvikle en global løsning. Vi ved, at der kommer mellem 30.000 og 40.000 mennesker til Københavns Lufthavn hver dag, og hvis de bruger Click A Taxi, så ved vi, at det er vores taxa, der kommer. Vi havde næppe valgt at samarbejde med dem, hvis de kun havde fokus på Danmark," siger han.

Taxa-selvbetjening med iPad på vej til lufthavne og hoteller

Sideløbende med Click A Taxi-samarbejdet fortsætter Taxa 4x35 dog med at videreudvikle sine egne apps, og i løbet af de næste par måneder vil taxaselskabet lancere en iPad-app.

Det vil eksempelvis betyde, at virksomheder, hoteller og lufthavne kan opstille en iPad-løsning med 4x35-app'en installeret i receptionen, så gæster og ansatte hurtigt selv kan bestille en taxa uden at skulle forstyrre receptionisterne.

Mindre populært uden for København

Taxa 4x35 er dog ikke det eneste selskab, der har oplevet en stigning i brugen af bestillinger via apps.

Det midtsjællandske taxaselskab Selandia Taxa, der har hovedkontor i Ringsted og opererer i Køge og Roskilde, har ligesom Taxa4x35 et samarbejde med Click A Taxi.

Men det sjællandske taxa-firma har dog fravalgt at udvikle sin egen app, og det er måske årsagen til, at det har oplevet en mere beskeden brug af taxabestillinger via apps.

"Omkring 2 procent af vores taxabestillinger kommer via app. Men i december var det godt 3 procent. Det er stadig en lille andel, men vi kan se, at antallet er kraftigt voksende for hver måned," siger Hans Okholm Vejrup, der er direktør for Selandia Taxa.

Kunder kender ikke app'en

Selandia Taxa har haft et aktivt samarbejde med Click A Taxi siden april sidste år.

Mange er dog endnu ikke klar over, at det er muligt at bestille taxa via en app. Men Hans Okholm Vejrup oplever, at kunderne tager løsningen til sig, når de opdager den.

"Men især vores ældre kunder er svære at få til at bruge apps. Vores chauffører er dog begyndt at gøre kunderne opmærksom på muligheden, ligesom vi også har indrykket små annoncer om det i de lokale aviser," siger han.

Læs også:

Danske iværksættere vil gøre det nemt at bestille taxi i hele Europa 

Restaurant: Derfor dropper vi menukortet og giver gæsterne en iPad

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S