Slut med telefonkø: Julebranderter blev kørt hjem med taxa-apps

Taxa-firmaer har oplevet markante stigninger i digitale bookinger i julen. App-bestillinger er ved at dræbe telefonopkaldet som den foretrukne måde at bestille taxa på.

Det bliver længere og længere mellem telefonopkaldene til de danske taxaselskaber.

I stedet vælger flere og flere taxa-kunder at bruge smartphone-apps, når de skal bestille deres taxa.

Ifølge flere danske taxaselskaber var det især tilfældet i årets store taxamåned, december, hvor mange danskere traditionelt vælger at lade deres julefrokost- og nytårsbranderter transportere hjem i en taxa.

Taxa 4x35, der med afdelinger i København, Kolding og Horsens er et af Danmarks største taxafirmaer, har gennem næsten halvandet år givet kunderne mulighed for at bestille taxa via smartphones.

Og det tilbud har virksomheden oplevet en støt stigende interesse for.

Fordobling i december
Jonas Schmidt, der er salgs- og marketingchef i Taxa 4x35, oplyser, at brugen af virksomhedens app blev mere end fordoblet i december.

Taxa 4x35 oplever en tendens, hvor der hver eneste måned kommer færre telefon-bookinger og flere digitale bestillinger, og ifølge Jonas Schmidt bliver flertallet af alle taxaer i dag bestilt digitalt.

"I 2011 var 60 procent af alle vores bookinger per telefon, mens de resterende 40 procent var elektroniske. Men ved udgangen af 2012 er 52 procent af alle vores bookinger elektroniske," siger Jonas Schmidt til ComON.

Elektroniske bookinger omfatter bestilling via 4x35's egen app, bestillinger via app'en Click A Taxi, som selskabet samarbejder med, samt almindelige internet-bestillinger. 

Samarbejde med iværksætter-app
Når Taxa 4x35 ikke blot har sin egen app, men også samarbejder med den dansk-udviklede taxa-app Click A Taxi, skyldes det ifølge Jonas Schmidt, at Taxa 4x35 har en forventning om, at man med Click A Taxi får bedre fat i segmentet af turister og forretningsrejsende.

Click A Taxis tjeneste samler taxaselskaber fra ikke blot hele Danmark, men store dele af Europa.

Det betyder, at uanset om du befinder dig i København, Århus eller London, kan du blot åbne din Click A Taxi-app og bestille en taxa.

"Click A Taxi er ved at udvikle en global løsning. Vi ved, at der kommer mellem 30.000 og 40.000 mennesker til Københavns Lufthavn hver dag, og hvis de bruger Click A Taxi, så ved vi, at det er vores taxa, der kommer. Vi havde næppe valgt at samarbejde med dem, hvis de kun havde fokus på Danmark," siger han.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme ig ang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere


Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne.

24. maj 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere





Computerworld
IBM til medarbejdere: Drop hjemmearbejds-pladsen eller find et nyt job
IBM gør op med en årtier lang tradition, der har givet medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra.
CIO
Ny koncernstruktur bag Morten Gade Christensens exit som CIO i Energinet.dk: "Det er jeg ikke interesseret i at være en del af"
Interview: Morten Gade Christensen, der er kåret som Årets CIO i Danmark, har sagt op som CIO i Energinet.dk. Her fortæller han, hvorfor han har afleveret sin opsigelse.
Comon
OneDrive bliver bedre til at synkronisere filer med længe savnet funktion
Microsoft giver OneDrive-skyen en kærlig hånd med nye "On Demand"-filer i den næste store opdatering, Fall Creator Update.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.